Hernieuwde ‘power’ in distributieketen

0

In het jaar 2015 heb ik in mijn rol genoten van de hernieuwde ‘power’ in de distributieketen. Natuurlijk, het magische ingrediënt was het herstel van de markt dat zich overduidelijk voortzette, maar ik zag het ook bij marktpartijen zelf. Twee jaar na de grootste systeemverandering in tijden is het geloof er; het geloof dat er een veelbelovende toekomst is als iedereen in de keten weloverwogen invulling geeft aan zijn rol en partijen elkaar versterken.

Wat mij in het afgelopen jaar opviel in de markt voor intermediaire distributie is dat partners niet alleen keuzes gemaakt hebben, maar er ook expliciet naar zijn gaan handelen. Haast compromisloos in sommige gevallen. Door de aanwezigheid van ‘markt’ kan dat en is er ruimte voor het verdelen van de aandacht en zorg voor de consument. We hoeven niet meer met z’n allen achter dezelfde potentiële klant aan, maar stemmen onze proposities en dienstverlening af op doelgroepen én verbeteren zo de kwaliteit doordat we gericht aansluiten op behoeften.

Het accepteren van die verschillen als ketenpartners onder elkaar geeft rust. Het maakt namelijk dat je in alle openheid kunt nagaan of je elkaar nog versterkt. Of niet. En in dat laatste geval kun je duidelijke, eerlijke afspraken maken over de manier waarop je al dan niet met elkaar verder gaat. Ik heb die openheid in de afgelopen tijd als een verrijking van onze relatie met intermediairpartners ervaren.

Voor het komende jaar verwacht ik een verdere aanscherping van keuzes over de keten heen. Ik denk dat elke intermediair, of dit nu een bemiddelaar en/of een adviseur is, zich af moet vragen welke proposities wel en welke niet bij zijn klantengroep passen. En op dezelfde manier zullen aanbieders sterker in doelgroepen gaan denken en daarbij blijvend op zoek zijn naar de meest relevante partners.

Dit doelgroepdenken gaat de kwaliteit van onze gezamenlijke inspanningen ten goede komen. Met als duidelijke winnaar de klant. Ik kijk ernaar uit!

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Marieke van Zuien

Marieke van Zuien is Commercieel Directeur bij BNP Paribas Cardif.