Geldverstrekkers, pak je (explain)-verantwoordelijkheid

0

Nu het jaareinde nadert, komt ook de ‘overgangsproblematiek’ naderbij. We weten allemaal dat de huidige regels, consumenten moeten voor 31 december een bindende offerte in huis hebben, tot individuele problemen gaat leiden.

Ik noem voor de zekerheid de dominostenen maar even op. Een consument:

  • slaagt er door omstandigheden niet in om zijn complete dossier tijdig aan te leveren;
  • krijgt op basis van de nieuwe leennormen in 2018 zijn financiering niet rond;
  • moet de aankoop van zijn woning ontbinden;
  • mag de verkoper een dikke boete betalen;
  • en moet als bonus uitwijken naar een huurhuis.

Nu hoef je geen Einstein te zijn om je te realiseren dat als een hypotheek op 31 december 2017 verantwoord kan worden verstrekt, deze ook op 2 januari 2018 nog verantwoord is. Het is daarmee evident in het belang van de consument dat degene die op bovenstaande wijze in de problemen komt in 2018 op basis van ‘explain’ alsnog de bindende offerte krijgt die er in 2017 niet gekomen is.

Met verbazing constateer ik dat aanbieders zeer terughoudend op deze stelling reageren. Het lijkt alsof het idee om gebruik te maken van de explain-mogelijkheid direct een aanval van nervositeit veroorzaakt. Vandaar dat ik geldverstrekkend Nederland mijn diensten aanbiedt. Voelen jullie in deze gevallen een aanval van nervositeit opkomen, dan mag je mij bellen voor een paar geruststellende woorden. Wellicht dat de AFM nog een sterker medicijn heeft in de vorm van een instemmende reactie op deze blog?

Nog een laatste dingetje. Veel aanbieders gooien hun deuren al begin december dicht. Dat is natuurlijk fijne rugdekking voor geldverstrekkend Nederland. Maar als de oliebollenbakker de laatste weken van het jaar twee keer zo hard werkt, waarom doet onze branche dat dan niet? Kan meteen die uiterste datum een paar weken naar achter.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Martin Keegstra

Martin Keegstra is directeur van Romeo.