Frauderende hypotheekklant is óók uw zaak

0

‘Ja maar wij hebben toch niets fout gedaan?’ Uw collega was in eerste instantie niet bepaald happig om – nadat door de geldverstrekker was ontdekt dat zijn klant de werkgeversverklaring had ‘aangepast’ – dit als incident bij de AFM te melden. Toch zal dit moeten.

Met regelmaat wordt de waarheid de ene keer ‘een beetje’ en een andere keer ‘grof’ geweld aangedaan.

Het falsificeren van een werkgeversverklaring is strafbaar. Loopt de aanvraag voor het betreffende hypothecair krediet via een financieel advieskantoor, dan dient het kantoor dit voorval te melden aan de AFM. En dat is juist goed, want door melding te maken maakt het kantoor duidelijk zich verantwoordelijk te voelen voor een integere financiële markt.

Waarheid verruimen

Pogingen tot fraude door klanten is van alle tijden en zal binnen onze sector ook in de toekomst blijven bestaan. Als geldverstrekker weten wij dit ook. En dus wordt elke aanvraag niet alleen gecontroleerd op de vraag of het aangevraagde leenbedrag past binnen de normen van financiële draagbaarheid maar ook op de vraag of alle informatie naar waarheid is verstrekt. Met regelmaat moeten wij constateren dat de waarheid de ene keer ‘een beetje’ en een andere keer ‘grof’ geweld wordt aangedaan.

Adviesvergoeding

De betrokken adviseur heeft hier vaak part noch deel aan gehad. Maar heeft er wel last van. Want bij geconstateerde fraude wordt de aanvraag niet gehonoreerd. Niet bij ons en waarschijnlijk ook niet meer bij een andere geldverstrekker. Tja, zie dan als goedwillende adviseur nog maar uw adviesvergoeding te krijgen. De vraag is of je door als financieel advieskantoor nog beter op te letten, je pogingen tot fraude in de kiem kan smoren. Ik denk dat dit in zekere mate kan.

Vraag hulp

De praktijk leert dat het bij twijfel goed is om als adviseur door te vragen voordat de aanvraag wordt doorgezonden aan de geldverstrekker. Want de geldverstrekker zal wel doorvragen. Met het voorkomen van fraude bespaart het kantoor zich veel ellende. En tegelijkertijd ook ellende voor de klant. Zelfs klanten die formeel frauderen zijn soms gewoon naïef. Die klanten verdienen het om tegen zichzelf beschermd te worden. Twijfel je als adviseur ergens aan, schakel dan vooral de hulp in van de geldverstrekker want die heeft meer mogelijkheden om zaken te onderzoeken. Daarmee bescherm je zowel jezelf, als uiteindelijk ook de klant. Want uiteindelijk is niemand gebaat bij fraude.

Nooit meer financieel nieuws missen? Kies welk platform het best bij u past en volg InFinance op:
Facebook, Twitter en/of LinkedIn

Deel dit artikel

Deel dit artikel

Over de auteur

Michiel Van der Linde

Michiel van der Linde is Manager Intermediaire Distributie & Service bij Lloyds Bank.