Dubbel zo goed

0

Als je me vraagt waarom ik al die tijd al doe wat ik doe in deze branche, dan komt een gevoel wel bovendrijven; de grote waarde van samenwerking. Je kunt nu eenmaal niets alleen in de financiële dienstverlening.

Natuurlijk verzucht ik weleens dat het allemaal een stuk simpeler zou zijn zonder complexe juridische afspraken, zware zelfregulering of impactvol toezicht. Maar voor mij persoonlijk zit in die verhoudingen met andere partijen ook juist de fun, de innovatiekracht en de wederzijdse loyaliteit.

Als bescheiden onderdeel van een enorme wereldwijde groep zijn wij per definitie een radertje in een heel veel groter geheel. En in onze niche op de Nederlandse markt is dat niet anders. Als specialist hebben we veel kennis en ervaring. In ons geval vooral op het gebied van hypotheekgerelateerde risico’s en oplossingen. Maar zonder context, stakeholderveld of business partners heeft niemand daar iets aan.

Dat maakt deze branche in het algemeen en onze niche in het bijzonder voor mij zo boeiend. Dagelijks hebben we contact met partners in de breedste zin van het woord. En de open blik is daarbij fundamenteel. Zeker de afgelopen jaren is het besef bij mij gegroeid dat we onszelf en elkaar voortdurend de vraag moeten stellen; ‘wat kan de ander beter dan ikzelf en hoe doen we het dan samen?’ Daar waar we in het verleden nog weleens als mantra hadden dat we uit moesten gaan van onze eigen kracht – op zich geen verkeerd streven – heb ik in onze organisatie heel duidelijk een shift gezien naar het identificeren van de kracht van een ander.

Niet altijd de meest eenvoudige reflex. Als je actief zoekt naar de samenwerking met een andere partij, zeg je daarmee impliciet dat je het zelf niet kan? Wat mij betreft is het antwoord volmondig; dat is niet relevant! Het gaat erom dat de som der delen groter is en dat je daarmee uiteindelijk de klant meer te bieden hebt. Een uitgangspunt dat eenvoudig lijkt, maar in de praktijk nog niet altijd meevalt. Want iedereen werkt vanuit zijn of haar referentiekader aan zaken en ik betrap mezelf er ook op dat, zeker na lange tijd in de branche, dat vrij gekleurd is. Steeds opnieuw elkaar uitdagen op die patronen is dan ook een must om samenwerking optimaal tot zijn recht te laten komen.

Ik bevind me in de mooie positie om middenin de uitbreiding van bestaande en nieuwe samenwerkingsverbanden te zitten, zowel in Nederland als in België. Diverse trajecten staan op het punt om het licht te zien en dat betekent automatisch dat onze samenwerkingscompetenties stevig getest worden. Maar het resultaat van een gezamenlijk ontwikkeld initiatief voelt dan ook dubbel zo goed. Op naar het volgende!

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Marieke van Zuien

Marieke van Zuien is Commercieel Directeur bij BNP Paribas Cardif.