Ben ik de krant, radio, tv of ….

0

In mijn vorige column gaf ik aan onder de indruk te zijn van de dynamiek en diversiteit van de branche. Echter op het gebied van innovatiekracht in onze branche zijn (op zijn zachts gezegd) nog wat stappen te maken.

“Stel jezelf eens de vraag; ben ik de krant, radio, tv of het internet?”

Onlangs ben ik bij Innosurance bij DeFabrique in Utrecht geweest. ‘Gaaf’, dacht ik! Een evenement over de nieuwste innovaties binnen onze branche. Als ik nu, ruim een maand later, de film terugspoel en mijzelf de vraag stel; ‘Wat is me hiervan bijgebleven?’ en vooral ‘Wat kunnen we morgen gebruiken voor ons en onze relaties?’, dan blijft het even stil (in mijn hoofd).

Maar toch was het inspirerend! Waarom; het waren de sprekers van buiten de branche die ons mee namen in hun wereld en de keuzes die ze maakten. Denk hierbij aan aansprekende namen als Bol.com en de Persgroep. Waarbij Bol.com tot ieders verbeelding spreekt en natuurlijk de afgelopen jaren een erg dominante positie heeft verworven -samen met Coolblue- in de wereld van e-commerce.

Maar de Persgroep triggerde mij het meest. De spreker nam ons mee eeuwen terug de geschiedenis in over hoe men iedere keer dacht dat een nieuwe disruptie (dat woord stond toen nog niet in de Dikke van Dale..) de ‘oude markt’ kapot zou maken. Toen de krant kwam, zouden we niet meer met elkaar praten… Toen de radio kwam, zouden we geen krant meer lezen… Toen de tv kwam, zouden we geen radio meer luisteren… Toen internet kwam, zouden we niet meer naar tv kijken.

Conclusie: al deze ‘bronnen’ hebben nog bestaansrecht en opereren naast elkaar. Echter is de informatiebehoefte per ‘bron’ wel anders geworden. De Persgroep weet hier al jaren doortastend op in te spelen en kijkt naar de volledige keten van informatiebehoefte en pakt zo een dominante positie in de markt. Ze weten A; heel goed welke doelgroep welke bron gebruikt en B; wat de doelgroep verwacht per bron.

Geldt bovenstaande ook niet voor onze branche? Stel jezelf eens de vraag; ben ik de krant, radio, tv of het internet? Maar vooral; hoe ga ik hierin uitblinken?! Een vraag die wij ons als VCN ook hebben gesteld en waar ik jullie graag meer over vertel 😉

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Jeroen Heijligers

36 jaar, getrouwd met Barbara, papa van Siem en Luuk. American Dream beleefd bij 1e werkgever Personato; van stagiair tot Algemeen Directeur/ mede- eigenaar en sinds juni 2019 actief als Manager Commercie bij het mooie familiebedrijf VCN.