Angst voor beleggen

0

Onlangs las ik dat – zelfs als sparen door een negatieve rente geld kost – 1 op de 10 spaarders zijn geld gewoon op een spaarrekening laat staan. De AFM heeft een onderzoek gedaan en dit was een conclusie daaruit. De meeste deelnemers aan het onderzoek (34%) zeggen hun spaargeld ‘fysiek’ te gaan bewaren als de rente negatief wordt. In een kluis of zelfs in de oude sok.

Eén ding is zeker: dat geld levert dan zeker geen rendement op. Daarnaast loop je ook nog eens het risico je spaargeld door een inbraak of brand kwijt te raken.

Het is wel duidelijk dat er niet gespaard wordt om rijk te worden, want dat is met de huidige rentevergoeding gewoon niet mogelijk.

Spaarbuffer

Op dit moment staat in ons land maar liefst 340 miljard euro op spaarrekeningen. Dat is wéér meer dan een jaar geleden. Het is wel duidelijk dat er niet gespaard wordt om rijk te worden, want dat is met de huidige rentevergoeding gewoon niet mogelijk. Veel consumenten sparen omdat ze een buffer willen hebben, bijvoorbeeld voor het aankopen van een koelkast of auto, of voor een verre reis. Maar hoewel het aanleggen van een buffer verstandig is, lijken we daarin toch wat door te schieten.

Enerzijds geven consumenten aan dat ze gemiddeld drie maandsalarissen als buffer achter de hand willen houden, anderzijds blijkt dat er gemiddeld 28.000 euro op een spaarrekening staat. Dat is voor de meeste Nederlanders toch heel wat meer dan drie maandsalarissen! Verder is het opvallend dat veel consumenten niet alleen voor aankopen sparen, maar ook voor de lange termijn. Met name voor pensioen of studie van de kinderen.

Angst

Consumenten vinden het gevoel direct bij hun geld te kunnen komen kennelijk belangrijker dan het rendement. Dat met beleggen naar verwachting een (veel) beter rendement kan worden gemaakt weegt voor velen niet op tegen de kans op een mogelijk verlies. De uitdaging voor de financieel adviseur is om via inzicht en overzicht de consument te laten inzien dat beleggen vaak de enige oplossing is om de gewenste financiële doelstellingen te kunnen halen.

Baseer je advies op concrete doelstellingen van de consument en adviseer eenvoudige oplossingen.

Belangrijk is dat de financieel adviseur concreet in beeld brengt wat de financiële doelen van de consument zijn. En welk rendement nodig is om die te kunnen behalen. Veel consumenten zullen op basis daarvan wel degelijk bereid zijn om enige vorm van risico te accepteren. Zeker als er eenvoudige en transparante oplossingen worden aangeboden. Hier ligt een concrete kans voor de financieel adviseurs: baseer je advies op concrete doelstellingen van de consument en adviseer eenvoudige oplossingen.

Eenvoudige oplossingen

Maak een oplossing niet complex en bewerkelijk. Profielfondsen en lifecycle fondsen zijn prima oplossingen voor een grote groep consumenten. Kenmerkend voor deze fondsen is dat zij gemanaged worden op basis van risicobeheersing. Dat ontzorgt niet alleen de consument, maar ook de financieel adviseur. Ga als adviseur dus niet mee met de mogelijke angst of terughoudendheid van de consument. Maar geef inzicht. Door samen met je klant keuzes te maken op basis van inzicht, in plaats van angst. Toon je als adviseur aan dat je toegevoegde waarde levert. En dat is nu net wat de consument graag wil.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Theo Krins

Theo Krins is Manager Vermogensadvies bij Scildon