
Verzekeraars wereldwijd hebben te maken met een onhoudbare tariefgedreven groei. Daarom zullen de verschillen in dekking naar verwachting in alle takken van de verzekeringsbranche tot 2030 toenemen.
Dit wordt duidelijk uit een nieuw onderzoek door Bain & Company. Het rapport laat zien voor welke uitdagingen de verzekeringssector staat bij het afstemmen van de prijs op toegenomen risico’s.
Dit is onder andere te wijten aan de toename van natuurrampen, onbetaalbare premies voor het verzekeren van onroerend goed en de afnemende relevantie van levensverzekeringen – vooral onder jongere generaties. Slechts een kwart tot een derde van de schade door natuurrampen zal tegen 2030 worden gedekt door verzekeringen; voor sterfte zou dit minder dan de helft kunnen zijn, aldus Bain.
Cyberrisico’s
Een andere uitdaging waarmee verzekeraars wereldwijd mee worden geconfronteerd, is de snel toenemende dreiging van cyberrisico’s in een wereld die veel meer digitale mogelijkheden en data bevat. De kosten van wereldwijde schade door ransomware zullen de komende zes jaar naar verwachting oplopen tot meer dan 250 miljard dollar en acties van individuele verzekeraars zullen niet voldoende zijn om toekomstige risico’s aan te pakken, waarschuwt Bain.
“In de hele verzekeringssector is risicopreventie een steeds belangrijker onderdeel van de strategie”, zegt Andrew Schwedel, partner in de verzekeringspraktijk van Bain. “Risico’s voor schadelijke cybergebeurtenissen moeten worden gedeeld en publiek-private partnerschappen zullen moeten worden uitgebreid om preventie te bevorderen. Risicodeling zal waarschijnlijk ook extra capaciteit vereisen van herverzekeraars en alternatieve kapitaalverstrekkers.”
AI verandert het landschap
Ondanks enkele uitdagingen hebben verzekeraars ook te maken met een groot aantal kansen, waaronder recente technologische ontwikkelingen. De snelle toename van ongestructureerde data en de opkomst van AI veranderen het landschap van de sector, ziet Bain. Het aanwenden van gegevens biedt verzekeraars een unieke kans om de betaalbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren.
Bain verwacht dat AI-gestuurde verbeteringen in de sector verzekeraars in staat stelt om 10%-15% meer inkomsten te realiseren, tot 30% te besparen op operationele kosten en 30%-50% minder onnodige kosten bij schadeafhandeling te verwezenlijken (verliezen als gevolg van fouten, inefficiëntie of fraude bij het afhandelen van claims).
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.