
Het online verstrekken van verzekeringsvoorwaarden via een Mijn-omgeving is een juiste manier van ter hand stellen. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid in een zaak van een consument tegen Centraal Beheer.
Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen. De verzekeringnemer moet de voorwaarden kunnen opslaan en kunnen raadplegen op een later moment.
Een consument vond dat Centraal Beheer hierin tekort geschoten was. De man hielp een vriend met verhuizen op een natte en stormachtige dag. Bij thuiskomst ontdekte hij dat hij zijn witgouden pinkring met diamanten heeft verloren. Hij claimde de schade van 10.000 euro op zijn Kostbaarheden Buitenshuisverzekering van Centraal Beheer.
De verzekeraar wees de claim echter af, omdat de consument niet de voorzichtigheid in acht had genomen die van hem werd verwacht. De consument is het hiermee oneens, omdat de verzekeraar de voorwaarden niet op de juiste manier aan hem zou hebben verstrekt. Hij diende dan ook een klacht in bij Kifid.
Gelijkwaardig aan papier
Volgens de Geschillencommissie heeft Centraal Beheer de verzekeringsvoorwaarden op een juiste manier aan de consument ter hand heeft gesteld. De verzekeraar heeft de voorwaarden op verschillende manieren tijdig in de Mijn Centraal Beheer-omgeving beschikbaar gemaakt. Hierdoor kon de consument de verzekeringsvoorwaarden op zijn computer opslaan en/of printen, zodat hij deze op een later moment weer kon raadplegen. “Met het verstrekken van de voorwaarden via de Mijn-omgeving heeft de verzekeraar een manier gevonden die gelijkwaardig is aan het ter hand stellen van voorwaarden in fysieke vorm, zoals op papier.”
Met de geldigheid van de voorwaarden gegarandeerd, is ook het afwijzen van de claim door de verzekeraar terecht.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.