Van der Zwan (NN): ‘2020 wordt jaar van de concrete innovatie’

0

2020 zal worden gekenmerkt als het jaar waarin concrete tech-oplossingen zullen worden ingezet in de verzekeringsbranche. Dat voorspelt directeur Business Partners Harry van der Zwan van Nationale-Nederlanden. Hij nodigt ook het intermediair uit om gezamenlijk innovatie nog breder beet te pakken in 2020. “Ik zie vele adviseurs actief en succesvol gebruikmaken van de nieuwste data en digitale technieken. Maar het mag nog meer.”

Terugkijkend op 2019 ziet Van der Zwan twee belangrijke ontwikkelingen in de markt: meer consolidatie en meer nieuwe innovatieve toetreders. “Met name private equity-partijen schudden de intermediaire markt op met overnames. Ik kijk daar op twee manieren naar: enerzijds is het een goede ontwikkeling, aangezien grotere advieskantoren meer kunnen digitaliseren en klantgerichter kunnen zijn. Ook kunnen zij zich aan de inkoopkant beter manifesteren richting aanbieders. Anderzijds moet je ook oppassen dat die consolidatie niet al te grote vormen aanneemt. Er moet voldoende keuze blijven in Nederland. We willen met zijn allen de klant optimaal blijven ontzorgen en dat moet geborgd blijven.”

Overigens is ook Nationale-Nederlanden niet in de laatste plaats onderdeel van die consolidatiegolf. Tijdens ons interview werd bekend dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) groen licht had gegeven aan NN Group voor de overname van het schade- en inkomensverzekeringsbedrijf van Vivat. Zodra ook de toestemming van DNB binnen is, kan de overname naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 worden afgerond. Daarnaast naderen we nu alweer het tweede en afrondende jaar van de integratie met Delta Lloyd.

“‘Filosofische innovatie’ wordt juist heel concreet toegepast”

“Nationale-Nederlanden werkt als gevolg van de overname nog tot in 2020 aan de verbetering en integratie van processen en vernieuwing van producten, bijvoorbeeld op het gebied van cyber en mobility”, aldus Van der Zwan. “Het is daarom vooral belangrijk om continu richting het intermediair uit te leggen wat we aan het doen zijn én wat er nog aan zit te komen. Positief is dat de tevredenheid bij het intermediair omhooggaat.”

“We zagen het afgelopen jaar ook veel nieuwe innovatieve startups in onze branche die het klantproces wisten te verbeteren door middel van slimme technologie. We hebben de laatste jaren veel gesproken over innovatie, maar die ‘filosofische innovatie’ wordt in 2019 juist heel concreet toegepast.”

Van der Zwan verwacht überhaupt veel nieuwe ontwikkelingen in producten en dienstverlening dankzij tech- en datainnovaties. “Toegegeven: de verzekeringsbranche is zelf misschien niet zo innovatief als het om technische ontwikkelingen gaat. Die vinden vooral plaats bij de tech-giganten. Maar we zijn wél behoorlijk goed in het zoeken van praktische toepassingen bij die innovaties. Zeker als we zien dat dit de kern van onze producten verbetert En samen met adviseurs en andere partners hebben we met ons innovatielaboratorium Sparklab al succesvolle initiatieven ontwikkeld.”

Trend 1: Employee Benefits

In 2020 gaat het concept Employee Benefits echt vorm krijgen, voorspelt Van der Zwan. Het thema is in een aantal jaar tijd steeds belangrijker geworden voor het groot-mkb. De zakelijke klant wil in toenemende mate meer inzicht verkrijgen in de opbouw van zijn personeelsbestand en de combinatie pensioen/inkomen van zijn werknemers. Van der Zwan legt uit waarom: “Veel bedrijven groeien, maar hebben tegelijkertijd te maken met vergrijzing en een (dreigend) tekort aan personeel. Werknemers willen wel langer doorwerken, maar dat wil je wel op een vitale manier laten gebeuren. Inzicht in het personeelsbeleid is dan ook cruciaal. Tot slot is ook langdurig verzuim als grote kostenpost een reden voor werkgevers om hier meer aandacht aan te geven en interventie op te doen.”

We praten al jaren over Employee Benefits. Ook adviseurs krijgen hier veel vragen over. Maar dankzij de mogelijkheden van digitalisering ziet Van der Zwan pas nu veel concreets gebeuren. “Veel distribuanten zijn serieus bezig met het inrichten van klantportalen die dit mogelijk maken. Dat maakt het voor de werkgevers gemakkelijker om de pensioen- en inkomen-data van hun werknemers te koppelen en er waarde uit te halen.” Nationale-Nederlanden geeft hier zelf invulling aan met Human Capital Planner, dat het personeelsbestand inzichtelijk maakt, en de overname van Human Capital Services eerder dit jaar, een bedrijf dat zich richt op service rondom vitaliteit bij een bedrijf.

Trend 2: Samenwerking bij risk management

Op het gebied van Zakelijk Schade verwacht Van der Zwan in 2020 meer samenwerking tussen verzekeraar en intermediair bij risk management. “Ik denk daarbij aan een initiatief zoals Hello Mobility, dat Nationale-Nederlanden in het leven heeft geroepen voor schadepreventie rondom het wagenpark. Dankzij de toenemende tech- en data-innovaties komen we er bijvoorbeeld achter welk soort bedrijfsauto relatief meer schade krijgen, of verkrijgen we data over het rijgedrag van personen. Deze data delen wij met het intermediair, zodat we gezamenlijk preventie kunnen toepassen.”

Trend 3: Tech-platforms

Een andere ontwikkeling die in 2020 haar vruchten gaat afwerpen, is die van tech-platforms bestaande uit ketenpartners op het gebied van bijvoorbeeld cyber, smart community, home, human capital en mobility. “In zulke ecosystemen denken we met elkaar na over hoe IT en digitalisering bij kunnen dragen aan de klantbehoefte. En wat kunnen wij als verzekeraar inbrengen op deze platforms?”

Van der Zwan noemt enkele voorbeelden: “Dankzij nieuwe technieken als Wifi en 5G kunnen we straks nog meer en beter interactie hebben met de klant. Op het gebied van mobility kunnen we data uitwisselen met auto’s. En denk ook aan de zelfrijdende auto die steeds dichterbij komt: we overleggen nu al over wat dit betekent voor autoverzekeringen. Ook rondom het beheersen van cyberrisico’s zijn volop ontwikkelingen gaande.”

De verzekeraars zijn volgens Van der Zwan dus al goed bezig met innovatie. Maar de onafhankelijke adviseur zou wat hem betreft nog een extra stap mogen zetten. “Het intermediair kent de wereld van de innovatie nog onvoldoende. Ik zou hen dan ook willen oproepen om in actie te komen: pak innovatie beet. Bezoek bijeenkomsten over bijvoorbeeld AI of IoT, en laat je informeren en inspireren.”

Zakendoen

Heel mooi allemaal, die digitalisering, maar aan het einde van de dag moeten verzekeraar en intermediair ook gewoon zaken met elkaar kunnen blijven doen. “Ondanks alle technologie blijft Nationale-Nederlanden een bedrijf van mensen”, aldus Van der Zwan. “Onze specialisten moeten bereikbaar blijven voor het intermediair en er moet ruimte blijven voor feedback. Daar blijven we ons voor inzetten, ook in 2020.”

Drie kansen voor het intermediair in 2020

1. Cyberadvisering
“Een mega-grote markt, zowel bij zakelijke als bij particuliere klanten, die steeds belangrijker wordt. Zeker als je ziet hoe groot de markt is qua risico versus hoe weinig er nog verzekerd is.”

2. Productreparatie
“Er komt meer aandacht voor ‘reparatie’ van producten als pensioen en risico. Pensioenen worden steeds kariger en ingewikkelder. Consumenten, ook jongeren, zijn vaker nog dan vroeger op zoek naar mogelijkheden voor aanvullend pensioensparen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld ORV’s. Je ziet dat dit steeds vaker wordt ingezet als aanvulling op het partnerpensioen, omdat de te verwachte uitkering toch lager is dan men had verwacht.”

 3. Zakelijke schadeverzekeringen
“Dit blijft een hele grote, interessante adviesmarkt voor het intermediair, aangezien veel bedrijven in een groeifase zitten. Zij kijken voor advies toch snel naar de adviseur, aangezien deze het bedrijf al goed kent en vanuit hun onafhankelijke advies een logische en kwalitatief hoogwaardige partner is voor deze klanten.”

Dit interview verscheen eerder in e-InFinance Kansen & Visies 2020.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Martijn Develing

Martijn Develing is (internet)redacteur bij InFinance.