Het verzinnen van méér regelgeving voor financieel adviseurs draagt niet bij aan de effectiviteit van consumentenbescherming. Dat stelt Adfiz-voorzitter Roger van der Linden tijdens zijn nieuwjaarsspeech. “Mijn oproep: geef ons professionals ons vak terug.”
Financieel adviseurs zien in de praktijk vaak hoe waardevol het voor mensen is dat een adviseur hen ondersteunt bij het nemen van verstandige financiële beslissingen, stelt Van der Linden. Maar 60% van de huishoudens is financieel kwetsbaar. Deze groep mensen klopt nergens aan en beseft niet dat er überhaupt mogelijkheden zijn om zich te ontworstelen aan financiële malaise.
“Dát zijn de meest kwetsbaren in onze samenleving”, aldus Van der Linden. “Hoe wonderlijk is het dan dat de aandacht van politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties en toezichthouders zich zó concentreert op het nog beter ‘beschermen’ van al die consumenten die wél op gezette tijden met hun financiën bezig zijn. Je kunt je afvragen of de effectiviteit van consumentenbescherming toeneemt door nóg meer regels voor de adviseur te verzinnen. Of door hun klanten nóg verregaander te ‘beschermen’. Ik denk namelijk van niet. Mijn oproep: geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.”
Andere wegen bewandelen
Willen we de mensen bereiken die niet actief bezig zijn met hun financiën, dan moeten we daarvoor andere wegen bewandelen dan we gewend zijn, stelt Van der Linden. “Ik denk dan bijvoorbeeld aan op maat gemaakte financieel fit programma’s voor werknemers, zoals adviseurs die nu al samen met werkgevers uitrollen binnen bedrijven. Aan initiatieven waaraan wij samen met gemeenten, Wijzer in Geldzaken, Nibud, de Stichting FFP en onze leden hebben bijgedragen, zoals de inloopspreekuren voor vragen over pensioenen. Of de adviesvouchers voor zzp’ers in de kunstensector die iets willen regelen voor hun pensioen, een samenwerking die met steun van het ministerie van OC en W is opgezet.”
Adfiz start dit jaar een dialoog met stakeholders om te bekijken hoe een financiële APK of PFO voor consumenten kan worden vormgegeven. Ook wordt de samenwerking gezocht met experts in financiële psychologie om te onderzoeken hoe de boodschap nog beter kan landen.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.