‘Steeds meer vraag naar digitale oplossingen’

0

De tweede lockdown is een feit en wederom is er meer dan ooit behoefte aan digitale en online oplossingen. De hypotheekmarkt laat afgelopen jaar al een versnelde digitaliseringslag zien, vooral met betrekking tot bemiddeling. Hoe gaat niche-verzekeraar BNP Paribas Cardif hiermee om? Hierover spraken wij met Marieke van Zuien, Commercieel Directeur België en Nederland bij BNP Paribas Cardif.

“Optimaal aansluiten op software en platforms die business partners gebruiken heeft hoge prioriteit op onze agenda. Daarom zijn wij continu op zoek naar slimme verbeteringen om het hypotheekadvies efficiënter en klantgerichter te maken. Om deze optimalisaties op een agile-manier te realiseren, zoeken wij de samenwerking op met gespecialiseerde betrokkenen,” aldus Van Zuien.

Samen maak je grotere stappen

“Samen maken we het hypotheekadvies efficiënter. Dit lieten wij eerder dit jaar zien in onze samenwerking met Accelerate. Door een slimme combinatie van bestaande aspecten in de hypotheek-workflow, zorgden wij er samen voor dat een (bank)garantie nu volledig digitaal aangevraagd kan worden in Accelerate. Omdat de bankgarantie op het juiste moment in het proces wordt aangeboden, is een handtekening niet meer nodig. Dit is een unicum bij het aanvragen van bankgaranties. Hiermee hebben we de hypotheekbemiddeling aanzienlijk efficiënter en klantgerichter gemaakt, zowel voor adviseur als de consument. Alleen zouden we dit natuurlijk niet kunnen. Ik geloof er sterk in dat goede samenwerkingen de sleutel naar succes zijn. Doen waar je goed in bent en elkaar versterken.”

“Daarnaast is onze Garantiestelling onlangs ook ingebouwd in Dias Software, Frost-IT en Finix. De afgelopen periode hebben wij dus een flinke digitaliseringslag kunnen maken. Hiermee hebben we onze Garantiestelling ook weer een stuk toegankelijker gemaakt voor kleinere ketens en onafhankelijke adviseurs. Op dit moment krijgen we hierover al veel positieve reacties uit de markt. Het is fijn om van adviseurs zelf te horen dat deze procesverbeteringen daadwerkelijk meer efficiëntie brengen voor het intermediair.”

Leren door experimenteren

Van Zuien: “Dit jaar experimenteerden wij ook met business partners op het gebied van distributie. Wat werkt wel? En wat werkt niet? We hebben bijvoorbeeld getest op welke momenten klanten het meest open staan voor de risico’s gekoppeld aan de hypotheek. En hoe we dit in een digitale klantreis het best opnieuw onder de aandacht kunnen brengen. Hiervoor zijn we de samenwerking aangegaan met Yellowtail. Zij hebben veel expertise op het gebied van datagedreven, digitale klantreizen in de financiële dienstverlening.”

“We hebben in de afgelopen periode een flinke digitaliseringslag kunnen maken”

“Dankzij verschillende kleinschalige experimenten hebben wij ontzettend veel geleerd en hebben wij zelfs al de eerste verbeteringen in onze klantreizen aangebracht. Deze experimenten hebben wij in samenwerking met verschillende marktpartijen uitgevoerd en hiermee bewijzen we vooral dat het werken aan digitalisering niet altijd betekent dat het om grote, dure en complexe projecten gaat. Als blijkt dat een experiment daadwerkelijk hout snijdt, dan gaan we ervoor zorgen dat het in de nodige processen of software wordt ingebouwd en aangepast. Door dit eerst van tevoren kleinschalig te testen, investeren wij alleen in de meest kansrijke initiatieven.”

De innovatieparadox doorbroken

Onlangs verscheen de verzekeringsmonitor 2020 van Ipsos en Assurantie Magazine over de samenwerking tussen intermediairs en verzekeraars. Daaruit bleek onder andere dat er nog winst valt te halen in de samenwerking tussen intermediairs en verzekeraars. Er lijkt vooral een mismatch te zijn in hoe beide partijen de samenwerking ervaren. Dit laat nog maar eens het belang zien van goede samenwerking en communicatie. Van Zuien: “Ik ben graag nauw betrokken bij onze samenwerkingen en ga regelmatig in gesprek met business partners om samen op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden.”

“Een paar jaar geleden sprak ik al over de innovatieparadox; dat vernieuwing nodig is, maar dat de regelgeving niet altijd meewerkt op dit vlak. Toen was het al evident dat we innovatie in de verzekeringsmarkt gezamenlijk moeten oppakken. Nu we een paar jaar verder zijn, kan ik concluderen dat we op de goede weg zitten, hier ben ik erg trots op en voor de komende jaren voorzie ik op dit gebied nog veel meer groei. Ook komend jaar zijn wij gecommitteerd aan een continue verbetering van onze dienstverlening, processen en klantreizen en kijken wij uit naar nog
meer vruchtbare samenwerkingen met onze stakeholders.”

Wat staat er voor 2021 op de planning? Van Zuien: “Achter de schermen zijn er onder andere veel ontwikkelingen met onze BNP Paribas-zusters. In Nederland zijn er namelijk tien verschillende entiteiten van BNP Paribas. Op dit moment steken wij veel energie in het ontwikkelen van gezamenlijke initiatieven. We denken dat er ruimte is voor groei in andere niches en werken daarvoor samen binnen de groep en met business partners van BNP Paribas in Nederland. Ik verwacht daar veel van voor de komende jaren.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Marktleider in betalingsbescherming
BNP Paribas Cardif is een niche-verzekeraar en is al 25 jaar marktleider in betalingsbescherming. In de jaren 90 introduceerde ze in Nederland betalingsbescherming specifiek gekoppeld aan hypothecaire en consumptieve lasten. Daarnaast was zij in 2004 de eerste bank-onafhankelijke aanbieder van (bank)garanties in Nederland. Inmiddels zijn meer dan een half miljoen Nederlanders bij BNP Paribas Cardif verzekerd.

Als dochteronderneming van BNP Paribas, heeft zij een uniek bedrijfsmodel dat is verankerd in partnerschappen en co-creëert ze oplossingen met partnerdistributeurs in verschillende sectoren. Bijvoorbeeld banken en financiële instellingen, automotive en onafhankelijk financieel adviseurs.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.