SCF opnieuw in de fout met kredietverstrekking

0

De AFM heeft opnieuw een boete opgelegd aan Santander Consumer Finance S.A. (SCF) wegens onverantwoorde kredietverstrekking. De rechtsvoorganger van SCF werd ook in 2019 beboet voor hetzelfde vergrijp. Daarom is het boetebedrag verhoogd naar 3,7 miljoen euro.

De AFM deed marktbreed onderzoek naar verantwoorde kredietverstrekking, waarbij per aanbieder tien dossiers tegen het licht zijn gehouden. Hieruit blijkt dat SCF bij vier van de tien onderzochte dossiers te weinig informatie inwon over de financiële positie van klanten en bij vijf van de tien onverantwoord krediet heeft verstrekt. Deze overtredingen zijn volgens de AFM grotendeels terug te voeren op het beleid en de processen van SCF.

SCF voldeed niet aan open norm

Een aanbieder van krediet heeft de verplichting om informatie in te winnen over de financiële positie van de klant, voordat een overeenkomst wordt aangegaan. Als blijkt dat het krediet onverantwoord is, mag het niet worden verstrekt. Specifiek voor consumptief krediet is deze open norm door de sector nader ingevuld in de ‘Leennormenmethodiek’.

SCF heeft zich gecommitteerd aan deze regels, maar op een aantal belangrijke punten niet goed toegepast. De AFM beschouwt deze leennormenmethodiek als een minimale invulling van de kredietregels.

SCF verbetert het kredietacceptatieproces

SCF is bezig om maatregelen te treffen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ook heeft SCF een deel van de consumenten gecompenseerd die mogelijk een te hoog krediet hebben gekregen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.