Roger van der Linden (Adfiz): ‘Aandacht voor de immateriële waarde van advies’

0

De financieel-adviesbranche zou de immateriële waarde van het advies meer in de buitenwereld moeten belichten. Dan zouden jongeren misschien ook wat vaker kiezen voor adviesvak. Dat stelde Adfiz-voorzitter Roger van der Linden gisteren tijdens het Lustrumevent van de 115-jarige branchevereniging.

Het Lustrumevent vond plaats in theater Flint in Amersfoort. Naast Adfiz-leden waren hier ook vertegenwoordigers van verzekeraars, toezichthouders, vakmedia en andere stakeholders aanwezig.

Van der Linden opende de bijeenkomst met een speech waarin hij het had over het immateriële aspect van de waarde van het advies. “Wij kunnen namelijk veel meer helpen waarmaken dan de buitenwereld beseft”, zo zei hij. “En die té onderbelichte kant van ons vak, daar mogen we best wel wat meer aandacht aan schenken. Want ik weet niet hoe het met u zit, maar voor mij is het juist dát aspect van het financieel-adviesvak dat ons beroep zo mooi maakt.”

Jonge collega’s vinden

Ondernemers met financieel advieskantoren hebben regelmatig moeite om jonge collega’s te vinden en te behouden, zo bemerkt Van der Linden. Dat komt misschien omdat ze het vakgebied niet erg kennen, want eigenlijk past het geven van financieel advies juist heel goed bij jongeren. “Want jongeren vinden het steeds belangrijker om een baan te vinden en een vak uit te oefenen, waarbij ze een positieve verandering teweeg kunnen brengen. Waarbij ze waarde kunnen toevoegen en dienstbaar kunnen zijn aan hun medemens of een ander groter doel. Purpose noemen ze dat.”

Daarin ziet Van der Linden overeenkomsten, want ook vakgebied van financieel advies is één en al purpose. “Wij maken allemaal dagelijks het verschil door onze klanten te helpen hun dromen uit te laten komen. […] Als ik dát verhaal vertel aan jongeren die zich aan het oriënteren zijn op een studie of op de arbeidsmarkt, dan zie ik dat dat landt.”

Betrokken adviseurs

Na de speech werd een film vertoond die speciaal voor het Lustrumevent is opgenomen. Hierin vertellen vier Adfiz-leden hoe zij de betrokkenheid die ze voelen bij wat er om hen heen gebeurt, omzetten in daden. En hoe ze daarmee willen bijdragen aan een betere en mooiere maatschappij.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.