Proactief advies geeft adviseur meerwaarde

0

De persoonlijke band met de adviseur is voor de consument de belangrijkste reden om voor een adviseur te kiezen. Dat blijkt uit onderzoek door Legal & General, naar de waardering van onafhankelijk financieel advies bij consumenten.

In het onderzoek valt verder op dat consumenten steeds nadrukkelijker aangeven proactief advies door de financieel adviseur te waarderen. Dit beeld is gedurende de jaren dat de verzekeraar deze onderzoeken al doet alleen maar sterker geworden. Commercieel directeur Michel van Dam: “We zien dat veel advieskantoren dit beeld onderkennen en proberen hun onderneming hierop aan te passen. Zijn medewerkers van kantoren echter sterk reactief en administratief ingesteld, dan kan zo’n omschakeling een hele uitdaging zijn.”

Onafhankelijk persoonlijk advies

Meer dan de helft van de consumenten die meededen aan het meest recente onderzoek van Legal & General zegt (veel) meer vertrouwen te hebben in een onafhankelijk financieel adviseur, dan in het ‘vaak minder persoonlijke’ advies van een verzekeraar. Slechts 10% gaf aan meer vertrouwen te hebben in het advies van een verzekeraar zelf.

Consumenten met een hoger inkomen blijken meer dan gemiddeld kritisch op de dienstverlening. De mate waarin klanten hun adviseur willen aanbevelen ligt bij de groep adviseurs die deze klanten adviseren significant hoger dan bij adviseurs die zich niet specifiek op het hogere segment richten (Net Promotor Score: + 16 versus + 4).

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.