Minder klachten over verzekeraars in 2021

0

Het aantal klachten dat binnenkomt bij verzekeraars blijft dalen, zo meldt de AFM na de jaarlijkse uitvraag bij 168 aanbieders. In 2021 kwamen 125.000 klachten binnen, bijna 19% minder dan in 2020. Vooral in de deelmarkt Leven daalde het aantal klachten sterk, met ruim de helft.

Ook Zorg en Schade lieten een daling van ongeveer 10% zien. De gemiddelde daling van de drie deelmarkten komt uit op 18,7%.

De deelmarkten zijn uit te splitsen naar productgroepen, zoals overlijdensrisico- of beleggingsverzekering binnen de deelmarkt Leven, en inboedel- of opstalverzekeringen binnen de deelmarkt Schade. Over al deze groepen is een daling in het aantal klachten te zien, behalve in de productgroep inkomensverzekering van de deelmarkt Schade. De grootste daling zat hem in de productgroep Uitvaart in de deelmarkt Leven.

Meeste klachten over dienstverlening beheerfase

De AFM-klachtenrapportage geeft ook inzicht in het aantal geregistreerde klachten per fase van de dienstverlening. De meeste klachten komen, alles bij elkaar genomen, binnen over de fase dienstverlening beheerfase. In alle deelmarkten samen heeft ongeveer 44% van de klachten hierop betrekking. Bij de schade- en zorgverzekeringen komen de meeste klachten binnen over de fase schadeafhandeling-uitkering.

Doorlooptijd sneller

In 2020 deden de verzekeraars nog ongeveer 29 dagen over de afhandeling, nu is het gemiddelde iets meer dan 19 dagen. Het snelste worden de klachten over de reisverzekering afgehandeld, gemiddeld in 11 dagen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.