Interbank prijst rol Rob Goedhart

1

Rob Goedhart is een belangrijke schakel geweest voor de kredietwereld. Dat zegt Jean-Gaston de Lassus (43), CEO van Crédit Agricole Consumer Finance Nederland (Interbank). In de vandaag verschenen InFinance een interview met hem over het heden, verleden en toekomst van het consumptief krediet. Samen beter naar de toekomst.

Begin dit jaar maakt Rob Goedhart, voorzitter Stichting Geldbelangen, een opmerking over Interbank in het televisieprogramma Kassa. Al snel blijkt dit het begin te zijn van een langlopende discussie over ‘wurgkredieten’ en hoe deze producten het leven beheersen van consumenten die wel betalen, maar niet aflossen. Jean-Gaston de Lassus: “Als belangenbehartiger van de klant heeft meneer Goedhart een kritische vinger gelegd op de situatie van een deel van onze klanten. Met ons heeft hij vervolgens heel positief, constructief en kritisch meegedacht aan een oplossing hiervoor. Let wel, wij hebben hem daarvoor geen vergoeding gegeven. De rol van meneer Goedhart is een belangrijke schakel geweest voor de kredietwereld. Maar ook een rol die veel bemiddelaars al vervullen. Tegelijkertijd kan ik mij ook voorstellen dat er voor deze onafhankelijke persoon een rol blijft bestaan. Een adviesrol waarin kritisch naar de markt wordt gekeken, maar waar ook de werking van deze kredietproducten helder wordt toegelicht. Voor deze activiteit moeten we als markt misschien een businessmodel zien te vinden.”

De Lassus wens niemand in de markt deze situatie toe, maar tegelijkertijd merkt hij op dat het Interbank wel in een stroomversnelling heeft gebracht om breder opties te bieden aan klanten die geen kant op kunnen met hun krediet. “We hebben ons ook niet willen verschuilen achter de markt. Daar hebben we onze eigen verantwoordelijkheid voor genomen. De keuzes die wij hebben gemaakt voor de toekomst van Interbank en nu versneld hebben doorgevoerd, worden door de markt gezien en zullen hopelijk een vervolg krijgen.”

Procesversnelling

Een doorlopend product moet volgens De Lassus nu niet worden weggezet als een slecht product. Het is de flexibiliteit dat bij verkeerd gebruik tot problemen kan leiden. “In Kassa werd duidelijk dat bepaalde DK-vormen zeer ernstig kunnen uitpakken.” Inmiddels zijn er bij Interbank enkele honderden van deze probleemkredieten omgezet naar een PL met kortere einddatum en een lagere risicoklasse, inclusief een daarop afgestemd lager en vast rentetarief.

Verschillende adviseurs voelden zich door deze maatwerkoplossing in de kou gezet. Zij konden hun klant met een probleemkrediet niet helpen omdat ze bij Interbank nul op het rekest kregen. De Lassus begrijpt het standpunt van deze adviseurs, maar benadrukt dat deze maatwerkoplossing niet uit de lucht kwam vallen. “Er werd intern al hard aan dit probleem gewerkt, maar door de uitzendingen van Kassa in april moesten we het versneld invoeren”, zegt hij.

Provisie op consumptief krediet

De provisie op consumptief krediet is een van de zaken waar de Fransman Jean-Gaston de Lassus vreemd tegenaan keek toen hij in Nederland kwam. “Ik denk dat voor de branche de tijd is gekomen om dit model kritisch te bekijken en een betere balans te vinden voor de klant en voor de markt. Dit willen wij graag met de verschillende brancheorganisaties bespreken.”

In het uitgebreide interview met Jean-Gaston de Lassus meer over de toekomst van Interbank, de samenwerking met het intermediaire advieskanaal, het klantbelang én het toekomstige provisiemodel dat hem voor ogen staat. Abonnees ontvangen de nieuwe InFinance vandaag op hun bureau. Nog geen abonnee? Vraag hier uw exemplaar aan en maak kennis met InFinance: hét magazine voor de financiële professional.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.