Figlo: ‘Digitale adoptie is nu de grootste uitdaging’

0

“Aan de technische kant zijn zo’n beetje alle grote stappen naar ketenoptimalisatie wel gezet. Voor 2021 zie ik vooral het verder toepassen van de bestaande mogelijkheden. Het intermediair verleiden om die techniek in de adviespraktijk toe te passen, wordt in 2021 de grootste uitdaging”, zo voorspelt Nathan Brouwer (afbeelding), Enterprise Account Executive bij Figlo.

Binnen de grootzakelijke markt zijn vooral op het gebied van data-ontsluiting grote stappen gezet en veel van die initiatieven worden nu beschikbaar gesteld aan het intermediair. Brouwer vindt dat een positieve en goede ontwikkeling voor het intermediaire distributiekanaal, want het gemiddelde advieskantoor is volgens hem financieel niet in staat om zelf zulke investeringen te doen op het gebied van automatisering. Als bekend en mooi voorbeeld van data-ontsluiting noemt hij het online initiatief van DAK – Mijn Hypotheekdossier.

“Een prachtig platform waarin financieel adviseurs, samen met hun klanten, werken aan een hypotheekaanvraag. Daarmee laat de serviceprovider aan de markt zien dat het onafhankelijk intermediair ook goed mee kan in het digitale tijdperk. Het intermediair is en blijft de grootste bron van hypotheekaanvragen.”

Klantbeheer

Het faciliteren van nazorgactiviteiten en actief klantbeheer vanuit de geldverstrekker, zal zich volgend jaar ook verder door ontwikkelen, verwacht Brouwer. Rabobank heeft bijvoorbeeld al aangekondigd begin volgend jaar live te gaan met hun Rabobank Intermediair Omgeving (RIO). Ook andere partijen lijken zich te verenigen in de omarming van het IA/IX-bericht waarmee actuele data over de lopende hypotheek opgevraagd kunnen worden. Nazorg is in zijn beleving een belangrijke opstap naar financiële planning en een bredere adviesmogelijkheid binnen maar ook buiten het hypotheekdomein. Op dat vlak kan de adviseur met het softwarepakket, dat wordt gebruikt door het advieskantoor zelf, ook al actief aan de slag en hoeft hij/zij niet af te wachten tot zijn/haar businesspartner met een oplossing komt.

Veel van de mogelijkheden die een adviespakket in zich heeft, worden nog niet gebruikt omdat de gebruiker onbekend is met de functionaliteit. “De combinatie van digitaal en persoonlijk is niet moeilijk als je de systemen waarmee je werkt dóór en dóór kent. Mensen gunnen zichzelf onvoldoende tijd om op  ontdekkingsreis te gaan en zich de materie eigen te maken. Niet gek, gelet op de huidige overspannen marktsituatie. Maar daardoor worden de mooiste juweeltjes vaak niet ontdekt. Investeren in softwarekennis betaalt zich op langere tijd altijd uit.”

Om ook die juweeltjes onder de aandacht te brengen organiseert Figlo gebruikersgroepen. Daarin wisselen adviseurs onderling tips en tricks met elkaar uit om slimmer met de software om te gaan en wordt er gezamenlijk gewerkt aan casuïstiek uit de praktijk. Samen ontdekken is volgens Figlo uiteindelijk de beste manier om een applicatie goed te leren kennen. Ook zet Figlo zich nadrukkelijk in op (online) trainingen voor zowel nieuwe als bestaande klanten. Aan de ene kant om kennis te maken met de software en vooral ook om klanten die al jaren de software gebruiken, bij te praten wat betreft nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen.

“Financiële planning is de belangrijkste invulling van nazorg in 2021”

Figlo inside

Figlo ontwikkelt vanuit haar kernwaarden ‘Overzicht, Inzicht en Persoonlijk’ API-gedreven rekenservices die ingezet worden voor een correcte doorrekening van fiscale en sociale wetgeving in alle fases van het adviesproces. Van oriëntatie naar inzicht en overzicht, tot aan complete financiële planning. Veel adviesapplicaties die banken, verzekeraars, financieel adviseurs en accountants inzetten, maken op die manier aan de achterkant gebruik van de betrouwbare holistische rekenmotor van Figlo. Ongeacht het distributiekanaal (direct, hybride of adviseur georiënteerd).

De krachtige rekenkern van Figlo is vaak de onzichtbare motor achter tal van portalen, zoals uitgebreide pensioenplanners en holistische planningsoplossingen. Zonder het te weten werken veel adviseurs en consumenten al met Figlo om financiële zaken inzichtelijk te maken voor de klant of voor zichzelf.

Samenwerken

Figlo wil niet in alles zelf het wiel uitvinden en gebruikt via diezelfde API-mogelijkheid ook het specialisme van andere partijen in haar softwareoplossingen.

Marcel Slokkers (Product Director EMEA Figlo)

Marcel Slokkers

Marcel Slokkers (Product Director EMEA): “Monte Carlo-berekeningen (stochastische scenario-analyse) doen we bijvoorbeeld met Finbotx. Voor content en premieberekeningen partneren we al jaren met MoneyView en door de toegevoegde expertise van Finner stellen wij onze gebruikers in staat voor hun klant de beste beleggingsoplossing voor vermogensopbouw te selecteren en te monitoren. Ook dat is ketenintegratie. Er komen steeds meer van dit soort lijntjes en koppelingen bij, waardoor we financiële zaken nog beter inzichtelijk kunnen maken en de toegang tot klantgegevens en data verder vereenvoudigd wordt. Bij de keuze voor een adviespakket gaan die koppelingen een steeds grotere rol spelen.”

Digitale wereld

Dat dit jaar de wereld een behoorlijk stuk digitaler is geworden, zal niemand zijn ontgaan. In Nederland zorgde de intelligente lockdown ervoor dat de adoptie van digitale communicatiemiddelen een vlucht nam. Zo ook in de intermediaire distributiekolom. Een deel van deze gebruikers is hierdoor positief verrast en zal het ook in de toekomst blijven gebruiken, verwacht Brouwer.

“2020 heeft door zijn onverwacht bijzondere karakter bewezen dat persoonlijk en digitaal prima samengaan. Nu is het zaak om hierop door te pakken. Het zou mooi zijn – en misschien ook wel noodzakelijk – wanneer het intermediair in 2021 de technische mogelijkheden in het advies- en nazorgtraject nog meer gaat benutten en adopteert. De voordelen zijn groot, maar die ervaar je pas als je ermee aan de slag gaat.”

“En vanzelfsprekend als het in de rest van de keten leidt tot versnelling en optimalisatie. Start dus na het turbulente hypotheekjaar 2020 met uw digitale ontdekkingsreis, dan werkt u eind 2021 een stuk relaxter.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

25 jaar Figlo
Volgend jaar is Figlo een kwart eeuw actief op de Nederlandse adviessoftwaremarkt. In 1996 opgericht onder de naam Infa BV met als belangrijkste doel financiële adviseurs te ondersteunen in het meer begrijpelijk en benaderbaar maken van de adviezen die zij geven. Daarvan is zij nooit afgeweken. Om internationale uniformiteit te bieden is de naam Infa in 2006 veranderd in Figlo. Die naam staat voor Financial Globalization, een term die de kern uitstraalt van wat Figlo doet.

Het internationale succes bleef niet onopgemerkt en in 2014 is Figlo onderdeel geworden van het Amerikaanse Advicent Solutions. Gezamenlijk zullen Advicent en Figlo zich ook in de toekomst inzetten om adviseurs wereldwijd te voorzien van innovatieve technologische toepassingen voor financiële planning en advies.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.