DAK bewijst al 40 jaar de kracht van collectief ondernemen

0

In 2021 viert serviceprovider DAK zijn 40-jarig bestaan. Het alles-onder-één-dak concept is de kracht van de serviceprovider waarmee het zich weet te onderscheiden in de markt. De belangrijkste troefkaart is echter het collectieve ondernemerschap waar de coöperatie voor staat. Al vier decennia een serviceprovider van en voor adviseurs, waar de leden nog een beslissende stem hebben.

DAK bewijst al sinds 1981 de kracht van collectief ondernemen. Als serviceprovider biedt DAK advieskantoren professionele ondersteuning en toegang tot vrijwel de volledige financiële markt voor hypotheken, verzekeringen en kredieten. Er wordt voor het hypothekenassortiment zakengedaan met meer dan dertig geldverstrekkers en in het schadesegment met ruim 120 verzekeringsmaatschappijen.

Daarnaast biedt het de leden een productlijn ‘schadeverzekeringen in volmacht’, die de advieskantoren onder eigen naam kunnen aanbieden. Sinds kort behoort ook autolease tot het productenpalet van DAK. Dit alles-onder-één-dak concept is de kracht van DAK waarmee het zich weet te onderscheiden in de markt. Leden hebben de beschikking over diverse innovatieve online tools zoals Mijn Hypotheekdossier en MyOffice. “Bij DAK laten we de leden zien dat persoonlijke dienstverlening en automatisering heel goed hand in hand kunnen gaan en dat krijgen we gelukkig ook terug vanuit onze leden”, zegt Salesmanager Marc de Ruijter.

40 jaar serviceproviding

Bovenal is de serviceprovider al bijna 40 jaar een coöperatie van en voor adviseurs, waar de leden een beslissende stem hebben. Het bedrijf hoopt het jubileum volgend jaar af te trappen met 1.600 aangesloten adviseurs en gedurende het jubileumjaar nog meer nieuwe adviseurs enthousiast te maken voor de coöperatieve samenwerkingsvorm. Het 40-jarig bestaan zal dus niet ongemerkt  voorbijgaan aan de leden en de adviesmarkt als geheel, maar de covid19-omstandigheden maken het wel lastig om nu al concrete feestplannen te maken. We laten ons verrassen in 2021.

Gedurende haar bestaan heeft DAK de bakens wel tijdig verzet en heeft het vooral ook geluisterd naar wat de leden van een serviceprovider verwachten. De Ruijter: “De focus is verschoven naar het ontzorgen. Zo veel mogelijk werkzaamheden bij de adviseur overnemen zodat het advieskantoor zo breed mogelijk zijn klanten kan bedienen. In verschillende onderzoeken wordt door adviseurs bevestigd dat de ondersteuning vanuit serviceproviders bijdraagt aan een beter resultaat van hun kantoren.”

Topjaar hypotheken bij DAK

Het coronavirus heeft een grote invloed op het contact met de leden. Waar de accountmanagers van DAK normaal gesproken de hele dag onderweg zijn naar adviseurs om hen ondersteuning te bieden en waar nodig issues te bespreken en obstakels weg te nemen, heeft die fysieke ondersteuning noodgedwongen plaats moeten maken voor digitale ondersteuning.

“Gelukkig vormt dit in de praktijk geen belemmering. Technisch konden we dit al helemaal faciliteren, maar nu we het op deze schaal toepassen hebben we gemerkt dat het ook in de praktijk prima werkt”, zegt De Ruijter. “We kunnen via de telefoon en de online platformen goed contact houden met onze leden. Wij respecteren vanzelfsprekend de coronaregels en passen onze dienstverlening hier steeds weer op aan zolang het noodzakelijk is. Onze vertrouwde bijeenkomsten in het land worden nu ingevuld middels webinars. Niet alleen in ons contact met de advieskantoren, ook hier bij DAK staan we als collega’s vooral online met elkaar in verbinding. Bellen en videocalls met het eigen team en met de andere collega’s. Het is denk ik voor iedere manager in deze tijd een uitdaging om goed verbinding te houden met je team.”

“Op piekmomenten is een serviceprovider flexibeler dan een geldverstrekker”

Corona heeft op het gebied van hypotheken ook bij DAK gezorgd voor een topjaar. De afgelopen maanden is een grote toestroom aan hypotheekaanvragen verwerkt. Daarbij heeft ook de serviceprovider even last gehad van de soms enorme piekmomenten, maar werkt DAK operationeel alweer geruime tijd op dagverwerking.

“Vooral tijdens de intelligente lockdown in het voorjaar hebben we op momenten drie keer zoveel verzoeken binnengekregen als gebruikelijk. Doordat DAK met veel geldverstrekkers samenwerkt zijn pieken beter op te vangen. Waar mogelijk achterstanden dreigen te ontstaan, kunnen we onze capaciteit flexibel inzetten. Daarvan hebben onze leden dit voorjaar de vruchten geplukt, hoewel ook bij ons de grenzen van het mogelijke behoorlijk op de proef zijn gesteld”, volgens De Ruijter.

Mijn Hypotheekdossier

Dak introduceerde in 2019 Mijn Hypotheekdossier. In het met Yellowtail ontwikkelde hypotheekportaal kunnen de aangesloten advieskantoren gezamenlijk met hun klanten aan een  hypotheekaanvraag werken. Mijn Hypotheekdossier biedt de adviseur zijn klanten de mogelijkheid om zelf hun adviesgesprek voor te bereiden en hun financiële situatie in te vullen met behulp van de modernste technieken.

Ook kunnen zij dossierstukken uploaden en online de voortgang van hun eigen hypotheekdossier volgen. In de oriëntatiefase kon al brondata vanuit Ockto worden opgehaald, dit jaar heeft DAK voor elkaar gekregen dat die brondata in de hele aanvraagketen doorgegeven kan worden. Als een geldverstrekker accepteert op basis van brondata, dan kan het DAK-platform dit faciliteren. “We draaien op dit moment een pilot met Argenta waarin geaccepteerd wordt op basis van brondata en de adviseur dus minder documenten hoeft aan te leveren. Ik verwacht dat dit in 2021 een enorme vlucht zal nemen. Geautomatiseerd maar met blijvend ruimte voor maatwerk”, aldus De Rujter.

DAK Autolease

Inspelend op een groeiende trend waarbij consumenten en bedrijven steeds vaker overstappen naar leaseproducten, breidde DAK deze zomer het dienstenpallet uit met autoleaseproducten. Een  logische stap, zegt De Ruijter, omdat de adviseur voor zijn klanten vaak ook een vraagbaak is voor andere financiële beslissingen. Het privé of zakelijk leasen van een auto is de laatste jaren sterk in opkomst. Voor een vast bedrag per maand via private lease in een nieuwe auto rijden biedt voordelen. Anderzijds heeft leasen financieel gezien ook impact op het budget van particulieren en bedrijven, zegt De Ruijter.

“De financieel adviseur was al de deskundige op het gebied van kredieten en het verzekeren, dus is een uitbreiding van de adviesfunctie naar autolease een logische stap.”

Schot in de roos

Een half jaar na de introductie kan De Ruijter al melden dat het leaseconcept goed is aangeslagen bij de adviseurs en DAK Autolease boven verwachting goed presteert. Ruim 350 kantoren volgden het introductie-webinar en inmiddels zijn dik 250 adviseurs opgeleid en via de serviceprovider actief op het gebied van autolease. De Ruijter: “De eerste ‘DAK-auto’s’ kunt u onderweg al tegenkomen. Het is duidelijk een schot in de roos en het enthousiasme dat we terugkrijgen van de adviseurs bevestigt dat we met DAK Autolease een juiste keuze hebben gemaakt.”

Dubbele groeicijfers

Je zou verwachten dat door corona de leasemarkt krimpt. De meeste mensen werken tenslotte al maanden vanuit huis. Toch gaan de groeicijfers ook dit jaar weer door het ‘dak’, om maar eens een leuke woordspeling te gebruiken.

De Ruijter: “Breder kijkend zie je dat private lease in 2020 opnieuw dubbele cijfers schrijft. Je ziet niet alleen hier, maar ook in andere landen een trend ontstaan dat mensen die voorheen frequent het openbaar vervoer gebruikten, door corona op zoek gaan naar andere vormen van mobiliteit. Die ontwikkeling zie je terug in het succes van private lease. Die markt blijft onveranderd groot en biedt onze adviseurs ook de komende jaren een goed marktpotentieel. Zakelijke lease kan de komende jaren wat spannender worden, maar vooralsnog zie je ook daar dat de keuze voor vormen van mobiliteit in beweging is.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.