Creditcard-transactie mislukt: bank moet betalen

0

Een consument die een huurauto in het buitenland had gereserveerd, gebruikt ter plaatse zijn Rabobank-creditcard om de borgsom te betalen. De transactie mislukt echter. De consument stelt de bank aansprakelijk voor de geleden schade en de Geschillencommissie van het Kifid gaat daarin mee.

De consument had al eerder een huursom van 1.425,11 betaald aan de verhuurder. Na het mislukken van de creditcardtransactie annuleerde de verhuurder de huurovereenkomst. Op grond van de tussen de consument en de verhuurder geldende voorwaarden hield de verhuurder de huursom van 1.425,11 euro in als annuleringsvergoeding.

De consument wendde zich tot de Rabobank, maar een onderzoek van de bank naar de gefaalde transactie leidt tot niks. De bankadministratie geeft geen blijk van een mislukte creditcardtransactie of reservering. De bank concludeert verder dat de verhuurder de annuleringsvergoeding mocht inhouden en dat de bank daar verder geen partij bij is.

Transactie is ten onrechte niet uitgevoerd

De consument gaat daar niet mee akkoord en dient een klacht in bij het Kifid, waarbij de ingehouden 1.425,11 euro wordt teruggeëist. De consument heeft stukken ingebracht waaruit blijkt dat de transactie niet is goedgekeurd en op het annuleringsformulier van de verhuurder staat aangevinkt dat er onvoldoende saldo op de creditcard stond. De consument heeft gemotiveerd gesteld dat van onvoldoende saldo echter geen sprake was op het moment van de transactie.

De Geschillencommissie oordeelt: “Als betaaldienstverlener is de bank op grond van artikel 7:533 lid 4 van het Burgerlijk Wetboek (BW) gehouden gehoor te geven aan de gegeven betaalopdracht als aan de daaraan gestelde voorwaarden is voldaan. De consument heeft aangevoerd dat hij de betaalopdracht heeft ingegeven, hij daarbij voldeed aan de voorwaarden en dat de transactie ten onrechte niet is uitgevoerd door de bank.”

Rabobank heeft in haar verweer niet de gemotiveerde stellingen van de consument weersproken. De consument heeft daarnaast voldoende aangetoond dat hij schade heeft geleden en dat de schade zonder de tekortkoming van de bank niet zou zijn ontstaan. De commissie wijst de klacht en de vordering van de consument dan ook toe.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.