‘Consument niet dupe van faillissement verzekeraar’

0

Polishouders moeten zo min mogelijk de dupe worden van een eventueel faillissement van een verzekeraar. Dat concludeerden acht financieel woordvoerders van politieke partijen tijdens een onlangs door de Consumentenbond georganiseerd debat.

Momenteel ligt het wetsvoorstel ‘Herstel en afwikkeling verzekeraars’ bij de Raad van State. De Consumentenbond vreest voor een deel in dat wetsvoorstel waarin staat dat polishouders aandeelhouders worden als een verzekeraar in zwaar weer komt.

Volgens de aanwezige politieke partijen op het debat is de vrees van de Consumentenbond ongegrond omdat volgens hen de wet juist consumenten veel beter zal beschermen bij een eventueel faillissement van een verzekeraar.

Bart Combée (foto), directeur Consumentenbond: “De oplossing moet volgens de partijen gezocht worden in de balans; dus zorgen dat je heel strenge kapitaaleisen stelt aan verzekeraars. Daarnaast moeten er bij de afwikkeling van het faillissement waarborgen worden ingebouwd om ervoor te zorgen dat de klant niet de dupe wordt, en dus niet als laatste wordt uitbetaald.”

De Consumentenbond gaat hier nadrukkelijk op letten bij de behandeling van het wetsvoorstel door de nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen.

Klant centraal

De financieel woordvoerders reageerden beurtelings op een drietal stellingen waarover 7.000 consumenten eerder hun mening hebben gegeven bij de Consumentenbond. Consumenten merken niet dat financieel dienstverleners zich dienstbaarder opstellen. Meer dan de helft van de panelleden heeft niet het idee dat hun belang centraal staat en een derde zegt dat diens bank zich zelfs minder dienstbaar opstelt.

De woordvoerders van de politieke partijen vinden allen dat er inderdaad nog veel te verbeteren valt aan de cultuur in sector en bestaande consumentenbescherming zoals het provisieverbod moet zeker niet worden afgeschaft.

Daarnaast pleitte een groot aantal van de partijen voor verhoging van de buffers die moeten voorkomen dat banken in de problemen komen in tijden van crisis.

Belastingstelsel

Een ander deel van het debat ging over de stelling ‘De burger staat niet centraal in het belastingstelsel, maar wordt gewantrouwd’. Ondanks uiteenlopende meningen over onder meer het inzetten van belastingen om bepaalde maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen was iedereen uiteindelijk voorstander van het versimpelen van de belastingen voor de burger.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.