‘Consolidatietrend bij intermediair zet door in heel Europa’

0

Consolidatie blijft bovenaan staan in de lijst van verzekeringsdistributie-trends in Europa. Dat blijkt uit een marktrapport van consultancybureau MarshBerry. Er stromen miljoenen van private equity en strategische kopers naar het intermediair.

In samenwerking met het onderzoeksbureau Bcon heeft MarshBerry de distributiemarkt voor de 27 EU-landen en het Verenigd Koninkrijk gedetailleerd in kaart gebracht. Hoewel er grote verschillen zijn tussen landen, is het verzekeringsintermediair over heel Europa sterk gepositioneerd. Eénmansbedrijven en verbonden bemiddelaars vormen daarbij de grote meerderheid.

Het rapport gaat in op de vijf belangrijkste trends die het verzekeringsintermediair transformeren. Consolidatie blijft bovenaan staan in de lijst van trends. Marcel van Dijk, Director bij MarshBerry: “Overal in Europa zie je dezelfde bewegingen. Investeerders stappen in nieuwe markten door een aantrekkelijk gepositioneerde intermediair te kopen. Die gebruiken ze vervolgens als platform om razendsnel kleinere intermediairs aan te trekken.”

Hij voegt toe: “Er vormt zich een topclass van intermediaire platformen die eerst nationaal de markt consolideren en dan internationaal gaan.” Van Dijk verwacht dat binnen een paar jaar de grote platformen de Europese markt gaan domineren.

Strengere regelgeving

Steeds strengere regelgeving en toezicht op het vlak van transparantie, data-integriteit en beloningsmodellen is een andere trend die MarshBerry opmerkt. Van Dijk: “Ook moeten we ons de komende jaren voorbereiden op een forse uitstroom van personeel door de sterke vergrijzing. En het vinden van gekwalificeerde mensen wordt steeds moeizamer.”

Een andere interessante trend is de vervagende scheidslijn tussen verzekeraar en intermediair. “Intermediairs worden groter en nemen als volmachten de klassieke rol van acceptatie en productontwikkeling van verzekeraars over. Ook zie je steeds meer dat ze rechtstreeks met internationale herverzekeraars zaken gaan doen.”

Een grote uitdaging voor de branche is digitalisering en de toepassing van nieuwe technologieën, zoals AI, om relevant te blijven. “Op het vlak van digitalisering hebben we als branche een been bij te trekken. Uit het MarshBerry-onderzoek blijkt dat het verzekeringsintermediair nog onvoldoende weet te voldoen aan de verwachtingen van de digitaal georiënteerde consument.” De behoefte aan kapitaal en schaalgrootte voor investeringen in digitalisering draagt weer bij aan de nog altijd belangrijkste trend.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.