Cas Verhage: ‘Ontzorgen is een ambacht.’

0

Nh1816 kiest nog steeds onvoorwaardelijk voor het intermediair. Daarmee onderscheidt het zich van andere verzekeraars die ook inzetten op het directe kanaal. Toch erkent Nh1816 de mogelijkheden van technologische ontwikkelingen voor verzekeraars, verzekerden en financieel adviseurs.

‘Ontzorgen is een ambacht en de financieel adviseur heeft daarvoor de benodigde kennis in huis.’

Nh1816 werkt al 200 jaar in een steeds veranderende wereld. En past zich aan als de situatie daarom vraagt. Juist in een veranderende wereld heeft de consument behoefte aan zekerheid en vertrouwen.

Toekomst

Innovaties zorgen ervoor dat sommige risico’s zullen verdwijnen, maar er ontstaan ook nieuwe. Ontwikkelingen komen en gaan, alhoewel dit wel steeds sneller gaat. In 1816 bestonden er nog geen auto’s, zegt Cas Verhage, commercieel directeur bij Nh1816. “Maar binnenkort brengen zelfrijdende auto’s alweer andere risico’s met zich mee dan het huidige wagenpark. Tevens doet intelligentie in het verkeer zijn intrede, waarbij bijvoorbeeld de fietser met de auto communiceert in plaats van met de bestuurder. Dat roept nieuwe vragen op.

En als de zelfrijdende auto echt ‘zelf ’ geen schade rijdt, dan hoef je die ook minder te verzekeren. Wellicht alleen voor hagelschade? Verzekeraars beredeneren een premie namelijk niet op sentiment, maar op een werkelijk risico.”

Ideale adviseur

Ondanks de beschikbare technologie moet men de menselijke maat behouden. Nh1816 gelooft, en ziet elke dag het bewijs, dat er behoefte bestaat aan advies. Verhage: “De adviseur speelt een centrale rol bij zowel het acceptatie- als het schadeproces. In de snel ontwikkelende economie is het belangrijk om marktontwikkelingen in de gaten te houden, maar ook om in contact te blijven met je klanten.”

‘De ideale adviseur werkt lokaal of regionaal en is niet transactiegedreven.’

De ideale adviseur werkt volgens hem daarom lokaal of regionaal en is niet transactiegedreven. “Wij respecteren alle keuzes die een financieel adviseur maakt. Wij zetten echter in op lokaal en regionaal omdat je wilt weten welk risico je in huis haalt. Een adviseur uit Langedijk die klanten in Limburg accepteert, zal niet snel zaken met ons doen. Persoonlijk contact en op de hoogte zijn van het wel en wee van je klant vinden wij heel belangrijk. Natuurlijk kun je niet bij al je klanten een paar keer per jaar aan de keukentafel zitten. Dat realiseren wij ons ook. Daar komt de moderne technologie om de hoek kijken.”

Een ambacht

Consumenten praten liever niet over verzekeringen en nemen steeds minder tijd om zich daarin te verdiepen. Ze willen volgens Verhage gewoon ontzorgd worden en erop vertrouwen dat als er iets gebeurt, alles goed geregeld is. “Ontzorgen is een ambacht en de financieel adviseur heeft daarvoor de benodigde kennis in huis. Met goed advies en hulp bij schade win je vertrouwen. Immers, de toegevoegde waarde van de adviseur blijkt in de ogen van de consument pas op het moment van schade. Maar ook zonder schade zorgt het in beeld blijven bij de klant voor een gezonde en vertrouwenwekkende relatie.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.