Nieuw pensioencontract niet houdbaar

0

Het nieuwe pensioencontract waar pensioenfondsen, verzekeraars en overheid veel van verwachten is op de lange termijn niet houdbaar. Kern van de nieuwe aanpak is dat risico’s op tegenvallende rendementen en langer leven meer en expliciet bij de deelnemers worden gelegd, maar tegelijkertijd hebben deze deelnemers zelf vrijwel niets te kiezen.

Dat zullen ze op den duur niet meer aanvaarden en daarom is dit gebrek aan zeggenschap een achilleshiel van formaat. Aldus directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars tijdens het congres ‘Pensioen Actualiteiten: “Het nieuwe pensioencontract is beter bestand tegen de gure wind, kan schokken beter absorberen, stabiliseert de premies en heeft nog meer belangrijke voordelen. Maar we zullen moeten onderkennen dat het nieuwe pensioencontract een achilleshiel van formaat heeft omdat het de risico’s bij de klant legt terwijl die daar hoegenaamd niets over te zeggen heeft. Op den duur zullen nog maar heel weinig mensen dat willen accepteren.”

Volgens Weurding heeft het Nederlandse pensioenstelsel jarenlang terecht de wereldranglijst van beste systemen aangevoerd, maar wordt dat al lang niet meer zo beleefd. Pensioenrechten worden immers aangetast onder invloed van de financiële crisis, gestegen levensverwachting en forse beperking van het Witteveenkader, waardoor het bereiken van een goed pensioen vrijwel onmogelijk wordt. Maar ook maatschappelijke trends, zoals de toegenomen arbeidsmobiliteit en de afnemende solidariteit tussen jong en oud, zetten het stelsel onder druk.

Pensioenuitvoerders ontwikkelen tegen deze achtergrond vrij complexe en diverse regelingen, die aan deelnemers niet meer goed zijn uit te leggen, aldus Weurding. Hij bepleit daarom een fundamentele discussie over de toekomst van het stelsel, waarbij een van de uitgangspunten moet zijn dat de pensioendeelnemer meer te vertellen krijgt. “De klant heeft op dit moment eigenlijk hoegenaamd geen rol. (…) We zijn op een punt gekomen dat we ook op pensioengebied het primaat aan de klant moeten geven”.

Het Verbond heeft het bureau TNS NIPO gevraagd onderzoek te doen naar wat een klant van een pensioenregeling verwacht, wat hij daar voor over heeft en in welke mate hij daar zelf iets over te zeggen wil hebben. De resultaten hoopt het Verbond voor september te kunnen publiceren. Het zou wat het Verbond betreft de basis kunnen vormen van een fundamentele visie op de toekomst van het pensioenstelsel.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.