Geen toekomst intermediair oude stijl

0

De markt voor verzekeraars en het intermediair is drastisch veranderd en blijft in beweging. Dit vraagt om een nieuwe marketing- en verkoopbenadering.

Hans Janssen (NewRatio) en Pieter van Driel (Get Better) hebben over dit onderwerp commercieel verantwoordelijke managers bij verzekeraars en het intermediair geïnterviewd. Daarnaast is er deskresearch gedaan. De uitkomsten zijn hieronder samengevat.

Miljoenen marketing euro’s in de verzekeringsbranche worden verkwist. Honderden intermediairs verdwijnen elk jaar van de markt en het gemiddelde inkomen van de directeur/eigenaar van een intermediair is gedurende de laatste 4 jaar met ongeveer 50% gedaald tot €48.000 per jaar. Huidige ontwikkelingen in de verzekeringsbranche vereisen drastische verandering van de commerciële strategie. Bij ongewijzigd beleid zal het aantal spelers in de branche verder afnemen.

De omzet in niet-adviesgevoelige verzekeringsproducten is stabiel, maar heeft zijn plafond bereikt. Dit resulteert in een vechtersmarkt met vooral prijsconcurrentie waardoor de marges onder druk staan. Voor het intermediair is de markt nog moeilijker. Het provisieverbod op adviesgevoelige producten raakt het intermediair aangezien consumenten niet willen betalen voor advies. Actie is nu noodzakelijk.

De grip van de verzekeraar op de klant is minder geworden, waardoor verzekeraars nu vaker klanten gaan zoeken via het directe kanaal. Zij geloven dat, met name voor niet adviesgevoelige producten, de consument zijn zaken zelf graag wil regelen. Dat is sneller en goedkoper. “Het intermediair krijgt hier ook mee te maken. Het zal met creatieve oplossingen en nieuwe concepten moeten komen en zo de meerwaarde en het onderscheidend vermogen voor de klant aantoonbaar maken”, aldus Hans Janssen.

Marketing- en verkooptactiek moeten beter aansluiten bij de huidige marktontwikkelingen, zodat de ROI van marketing en verkoop omhoog gaat.  Een aantal verzekeraars geeft aan dat in het algemeen veel marketingcampagnes verlieslatend zijn. Ook durft men in zijn algemeenheid niet te stellen dat het marktaandeel hierdoor toeneemt. De  effectiviteit van alleen maar massamediale merkgerichte marketing wordt door veel verzekeraars betwist.

Kleinschalige marketing krijgt meer aandacht en de verzekeringsbranche volgt daarbij een aantal andere sectoren. Het internet en met name Facebook zal nog meer worden ingezet als distributiekanaal. De klant dient centraal te staan, niet het product of de dienst. Een deel van de marketingbudgetten voor massamediale en merkgerichte marketing, wordt voorzichtig ingezet op kleinschalige en klantgerichte campagnes. Ook dringt het besef door dat niet alle klanten hetzelfde zijn en dat marketing en verkoop meer gericht moeten zijn op specifieke groepen consumenten. Daarnaast moeten zowel het intermediair als verzekeraars beseffen dat zelfs bij de verkoop van verzekeringen de beleving een rol moet gaan spelen bij het prikkelen van de klant. Een aantal verzekeraars kijkt bij omzetgroei ook naar verkoopkanalen van derden; een gezamenlijke klantbenadering en productcombinaties bedenken om klanten te werven.

Zorg ervoor dat de klant enthousiast wordt wanneer hij/zij benaderd wordt. Doelgericht de juiste persoon met de juiste boodschap benaderen op het juiste moment en op een manier die past bij die persoon. Pieter van Driel: ”Dit is een hele andere manier van communiceren met de klant. Momenteel is dit de grootste uitdaging.”

NewRatio richt zich op het behalen van betere resultaten door commerciële innovatie Get Better helpt bedrijven om hun potentieel beter te benutten. Binnenkort starten beide bedrijven een kwantitatief onderzoek bij het intermediair.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.