AP overstelpt met AVG-klachten

0

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft het afgelopen jaar bijna tienduizend privacyklachten ontvangen. Ongeveer 9% van de klachten ging over financiële instellingen. En daarvan gaat 15% over verzekeraars.

Sinds op 25 mei de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking is getreden kan iemand in klacht indienen indien het vermoeden bestaat dat zijn/haar persoonsgegevens zijn verwerkt op een manier die in strijd is met de privacywet.

De meeste van de 9.661 klachten (32%) gaan over een schending van een privacyrecht, zoals het recht op inzage en het recht op verwijdering. Mensen krijgen bijvoorbeeld geen inzage in hun gegevens als ze daarom vragen of ondervinden drempels als zij persoonsgegevens verwijderd willen hebben. Veel organisaties vragen bijvoorbeeld om een kopie van een identiteitsbewijs, voordat zij gegevens willen verwijderen. Omdat dit in veel gevallen niet mag heeft de AP via de website de voorlichting hierover uitgebreid.

Mensen klagen ook vaak (15%) bij de AP wanneer meer gegevens worden uitgevraagd dan noodzakelijk, bijvoorbeeld het BSN bij het aanmaken van een account bij een brillenwinkel of bij aanmelding bij een rijschool. Daarnaast gaan veel klachten (12%) over organisaties die persoonsgegevens doorgeven aan derden terwijl mensen dit niet weten of willen.

Financiële sector

Over zakelijke dienstverleners (41%) ontvangt de AP de meeste klachten. De financiële sector kreeg 9% van de klachten. Daarvan gaat 34% over banken en 15% over verzekeraars. 14% gaat over handelsinformatie- en kredietbureaus.

De top-3 klachten die de financiële sector ontvangt zijn:

  1. Rechten van betrokkenen
  2. Wijze van gegevensverwerking
  3. Doorgeven van persoonsgegevens aan derden

De AP heeft zich in dit eerste half jaar primair gericht op het beëindigen van de mogelijke overtreding door voorlichting aan organisaties en het sturen op herstelmaatregelen. In meer dan een derde van de gevallen heeft de AP opgetreden tegen een overtreding door een brief te versturen met normuitleg, te bemiddelen of een normoverdragend gesprek te voeren. Er zijn inmiddels elf onderzoeken gestart. Die zijn gebaseerd op een veelvoud aan klachten.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.