
In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond (150 meer dan in 2023). In 1.134 klachtzaken is een uitspraak gedaan. Bijna de helft van de klachtzaken (1.630) is naar tevredenheid van de indiener én de financiële dienstverlener opgelost met bemiddeling.
Kijkend naar het aandeel in de totaal behandelde klachten en het aandeel in de klachten opgelost met bemiddeling toonden vooral schadeverzekeraars en financiële adviseurs (intermediair) zich volgens het Kifid bereidwillig bij het zoeken naar passende oplossingen.
Kifid heeft in 2024 in totaal 6.019 klachten ontvangen; dat zijn er ruim 400 meer dan in 2023. Het aantal mensen dat tevergeefs een klacht bij Kifid heeft ingediend nam in 2024 eveneens toe. In 2024 waren in totaal 2.761 klachten niet-behandelbaar. De meest voorkomende reden blijft evenals voorgaande jaren dat de interne klachtenprocedure bij de betrokken dienstverlener nog niet is doorlopen. Ruim 1.100 mensen dienden een klacht in bij Kifid zonder dat deze eerst is voorgelegd aan hun bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Deze ‘te vroege’ klachten stuurt Kifid, als de consument dit wil, dan door naar de financiële dienstverlener voor de interne klachtenprocedure.
Behandelde klachten
Het aantal door Kifid inhoudelijk behandelde en afgeronde klachten steeg met 150 naar in totaal 3.353 in 2024. De verdeling van behandelde klachten over de verschillende soorten financiële diensten verschilt in 2024 met name als het gaat om bankzaken, hypotheekzaken en schadeverzekeringen. Schadeverzekeringen leverden met 33% het grootste aandeel behandelde klachten (dat was 28% in 2023). Het aandeel behandelde klachten over bankzaken steeg van 24% naar 27%.
Daarentegen daalde het aandeel behandelde klachten over hypotheken van 16% naar 12%. Het aandeel behandelde klachten over kredietregistraties (bkr) daalde licht van 14% naar 12%. Voor levensverzekeringen en pensioenverzekeringen was het aandeel behandelde klachten respectievelijk 8% en 3%. Beleggingszaken hadden een aandeel van 5% in de totaal behandelde klachten.
De waardering voor de dienstverlening door Kifid groeide in 2024 opnieuw. Consumenten gaven Kifid gemiddeld een 7,8 en bij financiële dienstverleners is dat een 7,5.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.