Sinds 2005 meet het onderzoeksinstituut Nivel jaarlijks welke overwegingen een rol spelen om te wisselen van zorgverzekeraar. Bijna negen op de tien verzekerden blijkt inmiddels op de hoogte te zijn van het selectief contracteren van zorgaanbieders door zorgverzekeraars.
Zorgverzekeraars bieden steeds minder polissen aan waarbij alle zorgaanbieders vergoed worden. Om een weloverwogen keuze voor een polis te kunnen maken, is het voor verzekerden van belang om te weten dat zorgverzekeraars zorgaanbieders selectief contracteren. Wanneer na het afsluiten van de zorgverzekering toch blijkt dat een zorgaanbieder niet is gecontracteerd, kan dit hoge kosten of langere reistijden tot gevolg hebben.
Van alle verzekerden die deelnamen aan het Nivel-onderzoek geeft 87% aan ervan op de hoogte te zijn dat het mogelijk is dat zorgverzekeraars niet alle zorgaanbieders contracteren. Hiernaast geeft 88% van de verzekerden aan te weten dat een behandeling mogelijk niet of niet volledig wordt vergoed wanneer ze naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaan.
Of zij vervolgens de informatie over contractering daadwerkelijk meenemen in hun keuze voor een zorgverzekeraar verschilt tussen verzekerden. Zo letten verzekerden die in het wisselseizoen 2023-2024 (15 november tot 1 februari) zijn gewisseld van zorgverzekeraar vaker op deze contractering dan verzekerden die bij hun verzekeraar bleven.
Overstappers letten vaker op
Bijna de helft (48%) van de verzekerden heeft in het wisselseizoen 2023-2024 overwogen te wisselen van zorgverzekeraar. Van hen die overwogen om te wisselen, hebben degene die daadwerkelijk zijn gewisseld vaker op de contractering gelet (85%) dan de verzekerden die niet zijn overgestapt (56%).
In vergelijking met verzekerden die niet wisselden van zorgverzekeraar zijn verzekerden die dit wel deden vaker heel overtuigd (22% vs. 11%) of redelijk overtuigd (53% vs. 46%) dat ze voldoende informatie over de contractering hebben gevonden. Daarbij vinden verzekerden die zijn gewisseld de gevonden informatie over de contractering ook vaker heel begrijpelijk (47% vs. 29%) of redelijk begrijpelijk (38% vs. 32%).
Het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat uit ongeveer 10.500 van 18 jaar en ouder. Voor dit onderzoek is in februari 2024 een vragenlijst uitgezet onder een steekproef van 1.500 leden van het panel (respons 54%).
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.