Zorgcoach Zilveren Kruis voorkomt 41.000 verzuimdagen

0

De zorgcoaches van Zilveren Kruis hebben vorig jaar 580.000 wachtdagen wegbemiddeld. Gemiddeld is dat bijna 49 dagen wachttijd per verzekerde die hiermee te maken kreeg. Met 41.000 bespaarde verzuimdagen leverde de afdeling Zorgbemiddeling de aangesloten werkgevers een flinke besparing op.

Zowel het gemiddeld aantal bespaarde wachtdagen per verzekerde als het totaal van 580.000 is voor de afdeling Zorgbemiddeling van Zilveren Kruis het hoogste aantal ooit. Veel Nederlanders kregen in 2021 te maken met wachtdagen in de zorg. Door Covid-19 werd de zorg afgeschaald en duizenden operaties en behandelingen uitgesteld. In totaal kregen 11.900 Zilveren Kruis verzekerden hier het afgelopen jaar mee te maken.

In 2020 bespaarden de zorgcoaches 380.000 wachtdagen. “De stijging van 53% in 2021 komt onder andere doordat we meer aanvragen ontvingen (17%). Het is goed om te zien dat steeds meer verzekerden onze zorgcoaches weten te vinden. Ook wijzen steeds meer partijen op de mogelijkheden van zorgbemiddeling, bijvoorbeeld de NZa. Wat ook heeft bijgedragen is dat we meer hebben bemiddeld naar zelfstandige klinieken. Totaal 49%, ten opzichte van 40% in 2020”, aldus Zilveren Kruis.

Werkgevers

Door zorgbemiddeling konden de verzekerden van Zilveren Kruis gemiddeld 49 dagen eerder weer aan de slag. Dat leverde de aangesloten collectiviteiten een besparing van 41.000 verzuimdagen op. “Een verzuimdag kost een werkgever zo’n 250 euro. Met gemiddeld 49 dagen eerder weer aan de slag scheelt dit dus aanzienlijk voor zowel werknemer als werkgever”, rekent de zorgverzekeraar voor.

De Zorgcoaches worden het meest ingeschakeld om de wachttijd bij ziekenhuizen te verkorten. Daarnaast worden ze vaak gebeld voor kwaliteitsinformatie over behandelingen of voor hulp bij het zoeken naar een huisarts.

Psychiatrie

Ook voor de GGZ-zorg stegen de wachtlijsten in coronatijd harder. In de top drie bemiddelingsaanvragen staat psychiatrie op twee. Orthopedie staat, net als in 2020, op één en oogheelkunde op drie.

Zilveren Kruis: “De meeste GGZ-aanvragen betroffen eetstoornissen en angst- en depressie behandeling. Soms konden we verzekerden helpen met een luisterend oor. Daarnaast bespaarden we in de GGZ 56.000 dagen wachttijd; 24.000 meer dan in 2020. Doorverwijzing naar online GGZ (GGZ zorg veilig thuis), waar de wachttijd korter is, heeft dit mede mogelijk gemaakt.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.