Zieke medewerkers mag je alles vragen

0

Doorvragen kan langdurig verzuim voorkomen. Ondernemers denken echter vaak dat ze om privacy-redenen niet mogen doorvragen als een werknemer zich ziek meldt. Een misvatting: een werkgever mag alles vragen, de medewerker is alleen niet tot antwoorden verplicht.

Dat zei Daniel Rijnbeek, Managing Consultant bij de afdeling Corporate Wellness van Aon Nederland, bij de presentatie van een onderzoek onder ruim 150 ondernemers en HR-professionals die binnen hun MKB-organisatie (10 – 250 medewerkers) voor het verzuimbeleid verantwoordelijk zijn.

Door een gebrek aan kennis lopen mkb’ers volgens Aon onnodige financiële risico’s. De kosten van een langdurig zieke medewerker kunnen over een tijdsbestek van twaalf jaar oplopen tot 200.000 euro. Met de juiste maatregelen zijn fraude en onnodige kosten echter goed te voorkomen, zegt Rijnbeek.

Bijna de helft (45%) van de respondenten zegt namelijk geen grip te hebben op langdurig verzuim. Bijna vier op de tien (38%) geeft aan te weinig verstand van de regels te hebben om goed verzuimbeleid uit te zetten. Ook opvallend is dat de helft (47%) van de Nederlandse ondernemers en HR-verantwoordelijken in het MKB gevallen kent waarbij het sterke vermoeden bestaat dat een medewerker misbruik maakt van de sociale voorzieningen rond langdurig verzuim.

Doorvragen bij verzuim

Rijnbeek ziet in de praktijk dat doorvragen en het tonen van betrokkenheid langdurig verzuim kan voorkomen. “Maar liefst 61% van het langdurig verzuim heeft een niet-medische oorzaak. Een werkgever die weet wat er speelt, kan zijn medewerkers ook beter helpen. Meestal waardeert een medewerker het juist als zijn werkgever begrip toont voor zijn situatie.”

Als voorbeeld noemt hij iemand met een kostbare leaseauto die door een echtscheiding de kosten van zijn levensonderhoud fors ziet stijgen. “Een werkgever die dan een goedkopere leaseauto beschikbaar stelt, geeft zo’n medewerker een zorg minder in een toch al zeer stressvolle situatie. Dat voorkomt niet alleen langdurig verzuim, maar het zorgt er ook voor dat de medewerker zich meer verbonden voelt met zijn werkgever.”

Drie tips voor werkgevers

Om langdurig verzuim met een niet-medische oorzaak te voorkomen, geeft Aon werkgevers drie tips:

  1. Toon oprechte interesse.
    ‘Vraag niet alleen maar vluchtig naar iemands algehele functioneren, maar toon oprechte interesse in de medewerker als mens. Serieuze aandacht kan veel verzuim voorkomen.’
  1. Blijf in gesprek.
    ‘Een serieus gesprek één keer per jaar is niet genoeg om het welzijn en functioneren van medewerkers goed te volgen. Vraag ook tussentijds regelmatig naar hun persoonlijke situatie op het werk én daarbuiten. Zo weet u wat uw medewerkers bezighoudt, ook als iemand langer uitvalt.’
  1. Bespreek met een zieke medewerker wat hij of zij nog wél kan.
    ‘Werkgevers en werknemers hebben bij een verzuimmelding vaak vooral oog voor wat niet meer kan. Het is veel beter om te bespreken wat nog wel kan. Iemand met een gebroken voet hoeft niet per se thuis te zitten totdat hij uit het gips is. Hij kan met een collega meerijden of vanuit huis werken. Wees creatief, dat is ook in het belang van medewerkers zelf.’

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.