Zelfrijdende auto vraagt gewenning

0

Een auto zelf laten inparkeren scheelt jaarlijks veel parkeerschades en de zelfrijdende auto voorkomt botsingen door te anticiperen op het gedrag van medeweggebruikers. Maar bestuurders blijken in de praktijk nog wel wat moeite te hebben met het feit dat ze de controle uit handen moeten geven.

Dat werd gisteren duidelijk tijdens een praktijktest waarbij ruim vijftig semi-zelfrijdende auto’s in ‘treintjes’ tussen het gewone verkeer op de A2 een rit maakten van Amsterdam naar Utrecht en terug. Daarbij bepaalden de auto’s zelfstandig hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. Getest werd hoe de voertuigen reageerden in verschillende situaties op de openbare weg, bijvoorbeeld als een reeks voertuigen met automatische cruise control wordt onderbroken of als de bestuurder ineens hard moet remmen. Ook de reactie van andere weggebruikers op deze auto’s is onderzocht evenals de reactie van de bestuurders en inzittenden van de deelnemende auto’s.

De treintjes werden het minst vaak onderbroken op het gedeelte van de A2 waar trajectcontrole voor 100 km/u geldt. Op dit traject waren er minder onderbrekingen door invoegend verkeer dan bij het gedeelte waar 120 km/u gereden mocht worden en geen trajectcontrole geldt. Pelotons die onderbroken werden, herstelden zich in enkele tientallen seconden.

Bestuurder moet alert blijven

Enkele bestuurders gaven aan het rijden makkelijk en zelfs saai te vinden. Ook remden enkele bestuurders toch nog zelf in plaats van de verrichtingen van de automatische remfunctie af te wachten. Gewenning speelt daarin volgens Peter Morsink, senior adviseur Mobiliteit en verkeersveiligheid bij RoyalHaskoninDHV, een rol. “We merkten dat enkele bestuurders nog moesten wennen aan het feit dat ze de controle uit handen konden geven.” In de ervaring saai schuilt volgens hem het gevaar van onderschatting. “Totdat de technologie een stap verder is, moet de bestuurder alert zijn en beseffen dat de auto’s nog niet volledig automatisch rijden.”

Gevolgen voor verzekeraars

Volgens Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon Risk Solutions wordt meer dan 90% van de huidige ongelukken met auto’s veroorzaakt door menselijk falen. “Als de auto steeds meer functies overneemt, leidt dat tot minder ongevallen en minder files, mits de bestuurder is geleerd om de systemen op de juiste wijze te gebruiken. Want ruim 70% van de bestuurders gebruikt de systemen niet of niet op de juiste manier, waardoor een verbeterd veiligheidspotentieel onnodig onbenut blijft.”

Technisch is alles mogelijk

Er is technisch al veel meer mogelijk is dan waar autobezitters zich bewust van zijn. De huidige generatie auto’s neemt al veel rijfuncties van de bestuurder over. Filerijden, zelfstandig inhalen en apps die de auto zelfstandig laten inparkeren, zijn niet alleen meer voorbehouden aan het premium autosegment. Belemmeringen voor een bredere introductie van zelfrijdende technieken zitten niet zozeer in de techniek, maar in wetgeving en verzekerbaarheid. In de praktijk is er nog weinig bekend over wie aansprakelijk is bij een ongeluk met een zelfrijdende auto en hoe de voertuigen verzekerd kunnen worden. Ook ontbreekt het aan eenduidige internationale wet- en regelgeving.

Europese agenda

De praktijktest op de A2 is een initiatief van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon en de strategische partners Business Lease Nederland, RoyalHaskoningDHV en Prodrive Training, die hiermee de invoer van zelfrijdende technieken willen versnellen. “De techniek van zelfrijdende auto’s heeft de wetgeving en de verzekeringsmarkt ingehaald. Om de weg vrij te maken voor een veilige introductie van zelfrijdende auto’s, moeten verzekeraars en wetgevers snel aan de slag. De laatste belemmeringen liggen voornamelijk op het gebied van Europese wet- en (privacy)regelgeving, aansprakelijkheid en verzekerbaarheid”, aldus Van der Meer.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu praat op 14 april met Europese ministers over ‘connected driving’ en ‘automated driving’ en de benodigde Europese aanpak. Daarmee heeft minister Schulz de structurele doorontwikkeling van zelfrijdende auto’s voor het eerst op de Europese politieke agenda gekregen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.