Aan de website van Yarden is een virtuele assistent (VA) toegevoegd die de antwoorden heeft op veelvoorkomende vragen. Het enige dat de chatbot niet doet, is adviseren. Binnenkort voegt Yarden wel telefonisch advies toe aan de bestaande distributieketen van eigen medewerkers en intermediair.
De chatbot reageert in korte zinnen, stelt wedervragen en de gehanteerde schrijfstijl moet de klant het gevoel van een live conversatie geven. Veelvoorkomende vragen gaan met name over lopende verzekeringen of hoe je een adreswijziging kunt doorgeven. Maar ook over het lidmaatschap of bijeenkomsten die Yarden organiseert. Op die vragen geeft de VA voortaan antwoord. Komt de chatbot er zelf niet uit, dan wordt de consument in contact gebracht met een medewerker.
Focus op meerwaarde
Volgens Drusilla Doorjé, manager Operations bij Yarden blijkt uit klantonderzoek dat consumenten zelf willen bepalen op welke manier en op welk moment ze contact opnemen met de klantenservice van Yarden. “Ze zijn liever niet gebonden aan kantoortijden en willen het liefst nog dezelfde dag een antwoord. Met deze intelligente virtuele hulp kunnen wij onze klanten sneller bedienen. Natuurlijk verliezen we het menselijke aspect van onze dienstverlening niet uit het oog. Maar door de komst van de VA kunnen onze medewerkers zich nog beter focussen op complexere vragen en in een persoonlijke benadering hun meerwaarde bewijzen aan onze klanten.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.