Winst Klaverblad daalt tot 18,3 miljoen euro

0

Klaverblad Verzekeringen heeft in 2015 een nettowinst van 18,3 miljoen geboekt, fors minder dan in 2014 (56,1 miljoen euro). Het lagere resultaat is volgens de verzekeraar voornamelijk het gevolg van lagere beleggingsresultaten.

Het brutopremie-inkomen daalde van 200,6 miljoen euro in 2014 tot 190,6 miljoen. Wel stegen aan het einde van het jaar de aantallen nieuwe verzekeringen. Het eigen vermogen steeg na toevoeging van de winst tot 490,4 miljoen euro. Hiermee is het eigen vermogen ruim zeven keer zo groot als de solvabiliteitseisen van DNB.

De daling van het brutopremie-inkomen komt volgens de directie voor een groot deel voor rekening van de schadeverzekeringen. De premie-inkomsten hiervan daalden met 9,4% tot 81,3 miljoen euro. De belangrijkste oorzaak is dat Klaverblad in 2014 afscheid nam van personenautoverzekeringen met een beschermde premie. Dit leidde ook in 2015 nog tot een fors aantal opzeggingen. Het premie-inkomen voor andere schadeverzekeringen steeg wel.

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

Aan de jarenlange daling van het premie-inkomen voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen kwam in 2015 een einde. Hierdoor stegen de premie-inkomsten van medische verzekeringen met 0,9% tot 41,2 miljoen euro. Het premie-inkomen voor levensverzekeringen daalde met 2,8% tot 68,2 miljoen euro.

Aan het einde van het jaar stegen de aantallen nieuwe verzekeringen. Dit lijkt begin 2016 door te zetten. Deze trend is volgens de directie voor een deel te verklaren door inspanningen van Klaverblad zelf. “De afgelopen jaren hebben we de producten stukje bij beetje verbeterd, om zo gewoon goede verzekeringen te kunnen blijven aanbieden. Ook is gewerkt aan een vergroting van de naamsbekendheid, verbetering van de dienstverlening en het behouden van de goede relatie met assurantieadviseurs. Dit alles lijkt nu vruchten af te werpen.”

Onrust

Daarnaast is de onrust in de verzekeringsmarkt een verklaring voor de toename, volgens Klaverblad. “Sommige aanbieders kunnen door overnames, tegenvallende resultaten of de invoering van Solvency II niet meer dezelfde prijs-kwaliteitverhouding bieden als vroeger. Andere aanbieders richten zich op specifieke deelmarkten en laten ‘de rest’ aan andere verzekeraars. Klaverblad blijft zich als vanouds richten op een breed palet aan verzekeringen en biedt daarbij zoveel mogelijk de kwaliteit en service die assurantieadviseurs en klanten verwachten.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.