Winnaars Gouden Lotus Awards 2022

1

Vandaag maken we de winnaars bekend die een of meerdere van de prestigieuze Gouden Lotus Awards 2022 uitgereikt krijgen. InFinance-hoofdredacteur Alex Klein trekt op 2 en 3 juni met een camerateam door het land om de Gouden Lotus Awards bij de winnaars af te leveren. NIBC Direct wint de Gouden Lotus Award Hypotheekverstrekker 2022. 

Later deze maand verschijnt een special met alle onderzoeksresultaten

Alle winnaars op een rij:

Hypotheekverstrekker: NIBC Direct

Hypotheekverstrekker <3 jaar: Lot Hypotheken

Serviceprovider: FlexFront

Serviceprovider <700 kantoren: Huismerk

ORV-aanbieder: TAF

Inkomensverzekeraar: TAF

Woonverzekeraar: Nh1816 Verzekeringen

Kredietverlener: DEFAM

 

Innovatie:

Hypotheekproduct:
Pilot ‘Duurhuur’ – Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, NHG en VEH

Verzekeringsoplossing:
Scildon: Huurverzekering ORV

Dienstverlening aan Intermediair:
Verwerkingsstraat DIAS, Pokket en Hyarchis

Dienstverlening aan Consument:
Nationale-Nederlanden: Platform Gezond Wonen

 

Feestelijke award-special

Later deze maand verschijnt een feestelijke special met daarin alle onderliggende resultaten van het Gouden Lotus Award onderzoek 2022 en een videoverslag van de award-uitreiking met een eerste reactie van de winnaars.

InFinance reikt dit jaar voor de zevende keer de Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt uit. Adviseurs konden van 7 maart tot en met 13 mei hun stem uitbrengen. Dit jaar wordt voor de tweede keer ook een Groene Lotus Award uitgereikt aan de hypotheekverstrekker die door de advieskantoren wordt gezien als meest vooruitstrevend op het gebied van woningverduurzaming, in de breedste zin van het woord. De stemronde voor de Groene Lotus Award start eind juni. Na een jury pitch wordt de Groene Lotus Award op 6 oktober uitgereikt op het plenaire podium van HypoVak.

Award Hypotheekverstrekker: NIBC Direct

In de categorie Hypotheekverstrekker waren dit jaar Florius, NIBC Direct en Obvion door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Een meedenkende en flexibele businesspartner met korte en goed bereikbare lijntjes, die ook nog eens snel is. Dat is wat het intermediair zegt over award-winnaar NIBC Direct. Meerdere keren geven adviseurs aan dat ze zich met de producten van NIBC in het adviestraject konden onderscheiden.

De loftrompet wordt gestoken over de scherpe rentes, de deskundige acceptanten die in oplossingen denken, de accountmanagers die dag en nacht voor de adviseurs klaar staan en de voorbespreekdesk. In Den Haag weten ze wel raad met complexe maatwerkdossiers en minder voor de hand liggende hypotheekconstructie. Harde noten worden niet gekraakt door het intermediair dat koos voor NIBC. In het licht van een oververhitte hypotheekmarkt een prestatie van formaat.

Award Hypotheekverstrekker <3 jaar: Lot Hypotheken

In de categorie Hypotheekverstrekker nieuwkomer <3 jaar waren dit HollandWoont, Lot Hypotheken en Woonnu door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Bij Lot Hypotheken moet het kopen van een huis een feestje zijn. Voor de hypotheekadviseurs die hun stem aan deze nieuwkomer geven is het adviseren van een Lot Hypotheek duidelijk ook een feestje. Verkozen tot beste nieuwkomer wordt Lot Hypotheken door het intermediair geprezen om haar scherpe rentes en korte doorlooptijden. Verfrissend, duidelijk en accuraat zijn eveneens kenmerken die meer dan eens worden genoemd. Lof is er tot slot voor de korte stukkenlijsten en de klantvriendelijke voorwaarden.

Lot Hypotheken is het groene zusje van NIBC Direct, die dit jaar door het intermediair is verkozen tot beste hypotheekverstrekker.

Award Serviceprovider: FlexFront

In de Serviceprovider waren dit jaar DAK, De Financiële Makelaar – VCN HypotheekService en FlexFront door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar FlexFront ontvangt complimenten voor de ‘sparing partners’ van de voorbespreekdesk, voor de parate productkennis van de medewerkers en voor de ICT-omgeving. Tot slot is er veel waardering voor de webinars van FlexFront.

Een opvallend deel veel van de advieskantoren die op zevenvoudig winnaar FlexFront hebben gestemd, klagen net als vorig jaar over de pieken en dalen in het serviceniveau en de in hun ogen soms slechte bereikbaarheid. Die teleurstelling verdwijnt echter bij de meeste stemmers als sneeuw voor de zon, als ze na het lange wachten een oplossingsgerichte, meedenkende en kundige medewerker aan de lijn krijgen.

Serviceprovider <700 kantoren: Huismerk

In de categorie Serviceprovider <700 kantoren waren dit jaar Home Invest, Huismerk en SUREbusiness door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

De meeste advieskantoren die op award-winnaar Huismerk hebben gestemd zijn lovend over de accurate, meedenkende en kundige acceptanten. Waardering is er voor het brede productaanbod en de gunstige prijsstelling. Ook bij Huismerk zorgt de oververhitte hypotheekmarkt op momenten voor oplopende doorlooptijden. Hoewel dit ook elders wordt ervaren, spreken de Huismerk-stemmers hun ongenoegen hierover meer dan eens uit. De ervaring uit het verleden geeft de meeste stemmers echter het vertrouwen dat dit bij Huismerk iets van tijdelijke aard is.

Award ORV-aanbieder: TAF

In de categorie ORV waren dit jaar Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Voor het derde jaar op rij komt het woord ‘snel’ het vaakst voor in de reacties die adviseurs hebben achtergelaten bij award-winnaar TAF. Op de tweede plaats staat ‘een scherpe prijs’. De lange lijst reacties is verder één grote lofzang. Een hoge waardering is er voor de klantgerichte wijze van communiceren, de persoonlijke touch die men ervaart bij de claimverwerking na een overlijden en voor de accountmanagers die maatwerkoplossingen aanbieden wanneer dit nodig is.

TAF wordt verder innovatief gevonden, flexibel en oplossingsgericht. Voor elk risico wordt een oplossing gezocht.

Award Inkomensverzekeraar: TAF

In de categorie Inkomen waren ook dit jaar opnieuw ASR, Credit Life en TAF door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Veel van de advieskantoren die op award-winnaar TAF hebben gestemd zij vooral gecharmeerd van de combinatie scherpe premie, duidelijke voorwaarden en een snel acceptatieproces.

Waardering is er verder voor de accountmanagers, het aanvraag en offertesysteem, de goede bereikbaarheid en de claimbehandeling.

 

Award Woonverzekeraar: Nh1816 Verzekeringen

In de categorie Woonverzekeringen waren ook dit jaar ASR Verzekeringen, Klaverblad Verzekeringen en Nh1816 Verzekeringen door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar Nh1816 Verzekeringen bleek ook dit jaar weer een ware stemmagneet. In Oudkarspel weten ze bij het intermediair waarmee wordt samengewerkt op alle vlakken de juiste snaar te raken. De lange lijst reacties die de stemmers hebben achtergelaten is één grote lofzang.

‘Bij Nh1816 denken ze niet alleen mee met de adviseur, ze vertrouwen ook op het oordeel van de adviseur.’

‘In Oudkarspel zeggen ze wat ze doen en doen ze wat ze zeggen.’

De schadeafwikkeling krijgt meer dan eens het predicaat uitmuntend en ook de no-nonsens mentaliteit die tot diep in de organisatie wordt ervaren oogst veel waardering. Andere kwalificaties waarmee Nh1816 veelvuldig wordt geassocieerd zijn: coulant, klantgericht, snel, flexibel, geen menu’s maar medewerkers, altijd bereikbaar, korte lijnen, persoonlijk en oplossingsgericht, goede automatisering en de beste voorwaarden. Je zou er toch bijna van naast je schoenen gaan lopen.

Kredietverlener: Defam

In de categorie Kredietverlener waren dit jaar Defam, Freo en Interbank door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Net als vorig jaar komt bij award-winnaar Defam de kwalificatie ‘scherpste prijs’ het vaakst voor in de reacties die adviseurs hebben achtergelaten op het stemformulier.

Het aanvraagproces wordt door de stemmers eenvoudig gevonden en het acceptatieproces krijgt dit jaar opnieuw het predicaat ‘snel’. Bij afwijkingen wordt door de acceptanten oplossingsgericht en proactief met de adviseur meegedacht.

 

Awards Innovatie:

Hypotheekproduct:
Pilot ‘Duurhuur’ – Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, NHG en VEH

Huurders met hoge huurlasten krijgen middels de pilot ‘Duurhuur’ de mogelijkheid om met verantwoorde maatwerkfinanciering een eigen huis te kopen. Het is een gezamenlijk initiatief van Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, Vereniging Eigen Huis en NHG. Deze marktpartijen vinden dat huurders die voor een lange periode maandelijks een hoge huur betalen, bewezen hebben bepaalde woonlasten te kunnen dragen.

Met deze pilot willen ze onderzoeken of maatwerk voor deze groep huurders een oplossing kan zijn. Voor deelname aan de pilot moeten duurhuurders voldoen aan gestelde kaders. Iedere aanvraag wordt hierop beoordeeld.

De gezamenlijke pilot loopt maximaal twee jaar of tot duizend hypotheekverstrekkingen. Het bouwt voort op de bevindingen uit onder andere de eerdere pilot voor duurhuurders van BLG Wonen en onderzoeken van andere geldverstrekkers.

Verzekeringsoplossing:
Scildon: Huurverzekering ORV

Scildon bracht een overlijdensrisicoverzekering op de markt die specifiek gemaakt is voor huurders. De Scildon Huurverzekering geeft na overlijden aan de begunstigden recht op een maandelijkse uitkering.

De maximale uitkeringsduur is tien jaar. Ook de hoogte van de maandelijkse uitkering in relatie tot de huur kan de verzekeringnemer zelf bepalen.

De Huurverzekering keert na overlijden gedurende de door de klant gekozen termijn maandelijks een bedrag uit. Hiermee kan de huur worden betaald en dat geeft de nabestaanden tijd om hun leven vanuit de bestaande woonsituatie weer op de rit te krijgen en aan de nieuwe financiële situatie te wennen.

Dienstverlening aan Intermediair:
Verwerkingsstraat DIAS, Pokket en Hyarchis

Via Pokket.nl kan een adviseur snel de levensvatbaarheid van een adviestraject beoordelen. Door een krachtenbundeling tussen Pokket, DIAS en Hyarchis is een verwerkingsstraat ontstaan waarmee de financieel adviseur een scan kan maken van de levensvatbaarheid van een adviestraject, de uitkomst hiervan direct om kan zetten in een adviestraject met bijbehorende hypotheek en verzekeringsproducten én automatische dossiervorming.

De volledig nieuwe cloud software van DIAS voert het benodigde rekenwerk uit, borgt de dossiervorming en verrijkt het advies desgewenst met bijbehorende verzekeringsproducten.

 

Dienstverlening aan Consument:
Nationale-Nederlanden: Platform Gezond Wonen

Om het belang van een gezonde woning te onderstrepen lanceerde Nationale-Nederlanden in november 2021 het platform Gezond Wonen. Een website met onder andere de met TNO ontwikkelde Gezond Wonen Check, waarmee de consument de kwaliteit van het klimaat in huis in kaart te brengen.

Onderzoek van NN wijst uit dat de kennis over schone lucht in huis nogal overschat wordt. Zo was ruim de helft (58%) van de respondenten zich er niet van bewust dat de concentratie fijnstof in huis direct na het bakken en braden vier keer zo hoog kan zijn als tijdens een dag met smog in Beijing. Adviseurs zouden in hun adviesgesprekken het binnenklimaat bespreekbaar kunnen maken als de klant gaat verbouwen.

 

Dank aan alle adviseurs die hun stem hebben uitgebracht.
Winnaars gefeliciteerd!

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.