Winnaars Gouden Lotus Awards 2020

0

Voor de uitreiking van de prestigieuze Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt 2020 kunnen we dit jaar helaas niet samenkomen. In plaats daarvan zal InFinance-hoofdredacteur Alex Klein vandaag en morgen met een camerateam bij de winnaars langsgaan. Dit zijn de winnaars die een Gouden Lotus Award 2020 uitgereikt krijgen:

10 14 september verschijnt een special met alle onderzoeksresultaten

Hypotheekverstrekker: Florius

Hypotheekverstrekker <3 jaar: Vista Hypotheken

Serviceprovider: FlexFront

Serviceprovider <700 kantoren: Basic Serviceproviding

ORV-aanbieder: TAF

Inkomensverzekeraar: Callas Credit Life

Woonverzekeraar: Nh1816 Verzekeringen

Kredietverlener: DEFAM

Innovatie:

Hypotheekproduct:
Woonfonds – Krediethypotheek

Verzekeringsoplossing:
TAF/Quantum Leben – Maandlastbeschermer voor werknemers

Dienstverlening aan Intermediair:
Florius – Hypotheekverhoging op basis van 100% brondata

Dienstverlening aan Consument:
NHG (co-creatie) – Pilot NHG-hypotheek met Arbeidsmarktscan

 

Feestelijke award-special

Op maandag 14 september verschijnt een feestelijke special met daarin alle onderliggende resultaten van het Gouden Lotus Award onderzoek 2020 en een videoverslag van de award-uitreiking met een eerste reactie van de winnaars.

De Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt, een initiatief van het vakblad InFinance en Hypotheek Business Club, worden dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt. Financieel advieskantoren in Nederland brachten hun stem uit via de extranet-omgeving van het onafhankelijke platform Advieskeuze.nl. Hiermee is geborgd dat het de adviseur is die de winnaars van de Gouden Lotus Awards heeft aangewezen.

Award Hypotheekverstrekker: Florius

In de categorie Hypotheekverstrekker waren dit jaar Florius, MUNT Hypotheken en Nationale-Nederlanden door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar Florius heeft het digitaliseren van het hypotheekproces al tijden hoog op de agenda staan en plukt nu duidelijk de vruchten van de stappen die hier eerder al zijn gezet. Deskundig, flexibel, bereikbaar en snel. Vier steekwoorden waarmee Florius in dit onderzoek het vaakst wordt omschreven door de deelnemende advieskantoren. Digitalisering staat maatwerk niet in de weg.

Het is eigenlijk best nog lastig om tussen de regels van de lofzang een duidelijk minpunt te vinden. Florius wordt niet altijd de goedkoopste gevonden, maar dit minpuntje wordt in de meeste gevallen aangevuld met de opmerking dat de verhouding prijs/kwaliteit dik in orde is.

 

Award Hypotheekverstrekker <3 jaar: Vista Hypotheken

In de categorie Hypotheekverstrekker nieuwkomer <3 jaar waren dit jaar HollandWoont, Lot Hypotheken en Vista Hypotheken door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar Vista Hypotheken werd vorig jaar met open armen ontvangen vanwege de scherpe rente en de volgens velen goede en klantvriendelijke voorwaarden. Dit jaar is dat niet anders. Advieskantoren hebben ook een grote waardering voor de snelheid waarmee ook in deze drukke tijden adequaat op vragen wordt gereageerd. De persoonlijke aanpak en de flexibele opstelling van de acceptanten, leveren eveneens de nodige bonuspunten op.

Opvallend is het aantal advieskantoren dat aangeeft het jammer te vinden dat Vista alleen via een serviceprovider aangevraagd kan worden. Ook het aantal dossierstukken dat opgevraagd wordt kan niet iedereen bekoren. Tot slot hoopt een deel van de stemmers dat Vista op korte termijn ook voor zelfstandigen de rode loper uitrolt.

 

Award Serviceprovider: FlexFront

In de Serviceprovider waren dit jaar DAK, FlexFront en VCN Hypotheekservice door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

De meeste advieskantoren die op award-winnaar FlexFront hebben gestemd zijn zeer te spreken over de vaste aanspreekpunten binnen het acceptantenteam die proactief met hen meedenken. Waardering is er ook voor het voorbespreekteam, het ruime aanbod van geldverstrekkers en de goede combinatie van digitaal en persoonlijk. Toch merkt ook een aantal advieskantoren op dat de bereikbaarheid op momenten matig is en dat dat de serviceprovider door de sterke groei die het heeft doorgemaakt, tegen de bekende problemen van een groot bedrijf begint aan te lopen.

Natuurlijk ontbreekt het ook in dit onderzoek niet aan Nederlandse zuinigheid. Tussen de merendeels positieve regels, lezen we soms ook dat de kosten wel wat minder mogen zijn.

 

Serviceprovider <700 kantoren: Basic Serviceproviding

In de categorie Serviceprovider <700 kantoren waren dit jaar Basic Serviceproviding, Home Invest en Huismerk door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar Basic Serviceproviding krijgt waardering voor de lage kosten (geen kosten per dossier, maar een vaste bijdrage per jaar), het grote aanbod geldverstrekkers waaruit gekozen kan worden en de in oplossingen meedenkende acceptanten. Een aantal adviseurs ziet Basic als een goede aanvulling op de eigen rechtstreekse aanstellingen.

Kritische geluiden zijn er op het gebied van de bereikbaarheid en doorlooptijden. Waar een deel van de stemmers hier lovend over is, ervaart een ander deel het tegenovergestelde. Wellicht zijn dit de bekende piekmomenten geweest.

 

Award ORV-aanbieder: TAF

In de categorie ORV waren dit jaar Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar TAF is innovatief, flexibel, scherp geprijsd en heeft een breed aanbod, goede voorwaarden en een uitstekend aanvraagproces en extranet voor adviseurs. Maar bovenal is TAF snel, heel snel. Uit alle reacties die de stemmers bij TAF hebben achtergelaten komt niet een enkele wanklank naar voren.

De verzekeraar is volgens de advieskantoren goed bereikbaar, de informatieverstrekking aan verzekerden en adviseur is dik in orde en bij vragen of lastige dossiers wordt er oplossingsgericht gehandeld door de betrokken en deskundige medewerkers.

 

Award Inkomensverzekeraar: Callas Credit Life

In de categorie Inkomen waren dit jaar De Amersfoortse, Callas Credit Life en TAF door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar Callas Credit Life krijgt waardering voor de innovatieve producten, snelle verwerking en afwikkeling van claims. Er wordt meegedacht met de adviseur en de productontwikkeling staat bij Callas eigenlijk nooit stil.

Toch zetten de deelnemende advieskantoren de verzekeraar (nog) niet bovenaan als hen wordt gevraagd wie volgens hen de meest toekomstbestendige inkomensverzekeraar is.

 

 

Award Woonverzekeraar: Nh1816 Verzekeringen

In de categorie Woonverzekeringen waren dit jaar a.s.r. Verzekeringen, Nationale Nederlanden en Nh1816 door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar Nh 1816 wordt betrouwbaar gevonden, betrokken, bereikbaar en snel. Maar vooral wordt de verzekeraar gezien als de trouwe bondgenoot van het intermediair, de lokale adviseur. Waardering is verder voor de snelle schadeafwikkeling, het deskundige menselijke contact met de oplossingsgerichte binnendienst en het lage foutenpercentage.

De enige valse noot in de lofzang is misschien dat niet alle schaderisico’s ondergebracht kunnen worden bij Nh 1816, maar bij wie kan dat wel? Voor een overgrote meerderheid van de stemmers is Nh 1816 dé verzekeraar voor particuliere schadeverzekeringen, die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

 

Kredietverlener 2020: DEFAM

In de categorie Kredietverlener waren dit jaar Defam, Interbank en Nationale-Nederlanden door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt.

Award-winnaar DEFAM krijgt waardering voor het flexibele acceptatiebeleid en de scherpe rentetarieven. Producten zijn duidelijk en aanvragen worden snel afgehandeld. Op het gebied van digitalisering zijn stappen gezet die goed vallen, maar er zijn op dat vlak ook nog wel een aantal negatieve geluiden hoorbaar.

Kennelijk is dit ondergeschikt aan de positieve ervaringen, want in het onderzoek valt op dat de deelnemende advieskantoren DEFAM met enige afstand tot de concurrentie het meest future proof vinden.

 

Awards Innovatie:

Hypotheekproduct:
Woonfonds – Krediethypotheek

Huiseigenaren met voldoende overwaarde kunnen sinds november een krediethypotheek afsluiten bij Woonfonds. De bank houdt geen leeftijdsgrens aan en de klant kan zelf bepalen wanneer en op welke manier het krediet wordt aangesproken.

De krediethypotheek van Woonfonds heeft een looptijd van 50 jaar. De klant kiest zelf of hij de rente bij laat schrijven vanuit de bestedingsruimte of niet. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om eenmalige bedragen op te nemen en kan tegelijkertijd worden gekozen voor maandelijkse opnames.

Zowel het opnemen als eventueel aflossen is mogelijk via de mijn-omgeving van de bank.

Verzekeringsoplossing:
TAF – Quantum Leben – Maandlastbeschermer voor werknemers

Bij de introductie was de Maandlastbeschermer voor werknemers met een maximale eindleeftijd van 70 jaar de eerste individuele verzekering die inspeelde op de toekomstige stijging van de AOW gerechtigde leeftijd.

De polis keert niet alleen een maandelijks bedrag uit bij arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, maar biedt de verzekerde ook extra’s, zoals ondersteuning bij het krijgen van medische zorg en een vergoeding van het verplichte eigen risico van de zorgverzekering.

Bij de variant met Quantum Leben kan ook gekozen worden voor een kortere uitkeringsduur van 2, 5 of 10 jaar.

Dienstverlening aan Intermediair:
Florius – Hypotheekverhoging op basis van 100% brondata

Bij Florius is het sinds eind september 2019 al mogelijk om een hypotheek te verhogen zonder dat de klant stukken hoeft aan te leveren. Met deze verhoging op basis van brondata had de geldverstrekker een primeur te pakken.

Florius verkrijgt na toestemming van de klant via Ockto de klantgegevens die nodig zijn voor het verhogen van een hypotheek uit bijvoorbeeld mijnOverheid en UWV. Hierdoor wordt de aanlevering van stukken, zoals een identiteitsbewijs of werkgeversverklaring, veelal overbodig.

Voor de klant betekent dit dat hij minder moeite hoeft te doen om allerlei documenten te verzamelen. Voor de adviseur zorgt dit voor minder administratieve rompslomp.

Dienstverlening aan Consument:
NHG (co-creatie) – Pilot NHG-hypotheek met Arbeidsmarktscan

NHG startte eind vorig jaar een pilot met de Arbeidsmarktscan. De pilot is een gezamenlijk initiatief van NHG, diverse geldverstrekkers, Arbeidsmarktkansen.nl, De Hypotheekshop en HDN. Naast het huidige inkomen en arbeidsverleden, nemen deelnemende geldverstrekkers in hun beoordeling ook het perspectief op de arbeidsmarkt en de kans om in de toekomst voldoende inkomen te verwerven. De Arbeidsmarktscan is bedoeld om flexwerkers, zoals oproepkrachten en aanvragers met een tijdelijk contract zonder intentieverklaring, een verantwoorde en betaalbare hypotheek te kunnen bieden.

De Arbeidsmarktscan bepaalt aan de hand van twaalf vragen wat de kansen van de flexwerker zijn om snel een nieuwe baan in hetzelfde vakgebied te vinden en wat de verdiencapaciteit is. Op basis van de antwoorden ontvangt de flexwerker een gewaarmerkt rapport met een score en verdiencapaciteit. Vanaf 70 punten is het perspectief positief, wordt het rapport afgegeven en kan het gebruikt worden bij de hypotheekaanvraag. Het rapport heeft daarbij dan dezelfde waarde als een vast contract of een contract met intentieverklaring van de aanvrager.

Uitblinker in crisistijd

Het Gouden Lotus Award-onderzoek werd afgesloten met de (open) vraag ‘Welke partij of persoon in de branche heeft uw advieskantoor tijdens de coronacrisis het meest verrast en waarmee?’ Adviseurs blijken momenteel de grootste waardering te hebben voor geldverstrekkers die in crisistijd niet inleveren op doorlooptijden en bereikbaarheid.

Uit het Gouden Lotus Award onderzoek blijkt dat een aantal aanbieders zich op dat punt positief onderscheiden van de rest, maar overall geeft een meerderheid aan ‘de hypotheekbranche als geheel’ een dikke pluim verdient voor de wijze waarop er tijdens gedurende de intelligente lockdown is geacteerd. De eenmalige Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt voor ‘Uitblinker in coronatijd’ wordt dan ook toegekend aan alle partijen in de hypotheekketen die positieve bijdrage hebben geleverd om de hypotheek(advies)markt niet tot stilstand te laten komen.

Award ICT

De Award ICT kan dit jaar niet worden uitgereikt omdat in deze rubriek te weinig is gestemd om een winnaar aan te wijzen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.