Winnaars Gouden Lotus Awards 2018

0

Tijdens het plenaire ochtendprogramma van HypoVak zijn vanmorgen de prestigieuze Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt 2018 uitgereikt in de categorieën: Hypotheekverstrekker, Serviceprovider, Franchiseketen, Woonverzekeraar, Kredietverlener en Innovatie.

De Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt, een initiatief van het vakblad InFinance en Hypotheek Business Club, werden dit jaar voor de derde keer uitgereikt. De winnaars die uit handen van HypoVak-dagvoorzitter Jan Driessen en InFinance-hoofdredacteur Alex Klein een Gouden Lotus Award 2018 uitgereikt kregen, zijn:

 

Hypotheekverstrekker: MUNT Hypotheken
Nieuwkomer <3 jaar: IQWOON

Serviceprovider: FlexFront
<700 kantoren: Home Invest

Franchiseketen: Regio Bank
< 100 kantoren: Finzie

Woonverzekeraar groot: a.s.r.
Woonverzekeraar middelgroot: Klaverblad Verzekeringen

Kredietverlener: Interbank

Innovatie:

Hypotheekproduct:  Munt Simpel Overstap Hypotheek

Verzekeringsoplossing: BNP Paribas Cardif Hypotheek Aflos Verzekering

Dienstverlening aan Intermediair: FlexFront FAST 

Dienstverlening aan Consument: Nationale Hypotheekbond: UwKluis.nl

 

De uitslag weerspiegelt de mening van de lezers van InFinance, InFinance.nl, InFinance Daily en de leden van de Hypotheek Business Club. Zij gaven in mei hun voorkeuren, samen met een toelichting, door op de website van InFinance. In totaal werden er ruim 1.750 enquêtes ingevuld. De resultaten van het gehele onderzoek worden gepubliceerd in de juni-editie van InFinance.

Award Hypotheekverstrekker

In de categorie Hypotheekverstrekker waren MUNT Hypotheken, Florius Hypotheken en Syntrus Achmea Hypotheken door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Voor de derde keer op rij wint Munt Hypotheken deze award en opnieuw heeft de hypotheekverstrekker bij veel respondenten duidelijk een streepje voor als het gaat om snelheid, duidelijkheid en efficiënte processen. Dit jaar hebben de respondenten opvallend veel waardering voor de innovatieve producten van MUNT Hypotheken waarmee de hypotheekverstrekker inspeelt op de actualiteit.

Genomineerden
Florius Hypotheken krijgt van de respondenten waardering voor de uitbreiding van de online mogelijkheden (snelheid en gemak) in het afgelopen jaar en voor het actief meedenken met de adviseur en de consument. Syntrus Achmea Hypotheken wordt gewaardeerd voor de uitstekende bereikbaarheid, de consistente dienstverlening en het brede acceptatiekader waarin ruimte is voor overleg.

Award Hypotheekverstrekker <3 jaar

De categorie Hypotheekverstrekker <3 jaar is dit jaar voor het eerst uitgereikt. Hiermee krijgen ook de nieuwe labels die toetreden tot de Nederlandse hypotheekmarkt een eerlijke kans om een award te winnen. Merius Hypotheken, Attens Hypotheken en IQWOON waren door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Award-winnaar IQWOON krijgt van de respondenten waardering voor de productvoorwaarden, de kleinschaligheid van de organisatie en het innovatieve karakter.

Genomineerden
Merius Hypotheken krijgt waardering voor zijn simpele en duidelijke communicatie en de scherpe tarieven waarmee de producten in de markt worden gezet. Attens Hypotheken ontvangt waardering voor het nakomen van afspraken en de zeer specifieke mogelijkheden (doelgroep) die het label de adviseurs biedt.

Award Serviceprovider

In de categorie Serviceprovider waren Financiële Makelaar, FlexFront en DAK door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. In deze categorie wint FlexFront de award voor de derde keer op rij. De serviceprovider heeft ook dit jaar bij veel respondenten duidelijk een streepje voor als het gaat om de snelheid bij acceptatie (ook op piekmomenten). Daarnaast hebben de respondenten een hoge waardering voor de klantgerichtheid van de organisatie en de meedenkende oplossingsgerichte specialisten die zij aan de telefoon krijgen.

Genomineerden
Financiële Makelaar krijgt van de respondenten waardering voor de ervaring, creativiteit, kennis en mogelijkheden die voor hen het verschil maken. DAK krijgt waardering voor de bekendheid van het merk (betrouwbaar), de aanwezige kennis en het pro actief meedenken met de adviseurs.

Award Serviceprovider <700 kantoren

De categorie Serviceprovider <700 kantoren is dit jaar voor het eerst uitgereikt. Hiermee krijgen ook de kleinere organisaties een eerlijke kans om een award te winnen. Home Invest en VCN United Capital waren door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Een derde genomineerde partij bedankte voor de eer, omdat die zichzelf niet in deze categorie vond passen. Award winnaar     Home Invest wordt door de respondenten gewaardeerd voor de klantfocus, het serviceniveau dat door hen wordt ervaren en de gedrevenheid van de medewerkers. Qua aantal stemmen zaten de twee kleine serviceproviders heel close op elkaar. VCN United Capital krijgt vooral waardering voor de aanwezige kennis, de snelheid waarmee dossiers worden afgehandeld en het hoge serviceniveau dat de respondenten ervaren.

Award Franchiseketen

In de categorie Franchiseorganisatie waren De Hypotheker, Van Bruggen Adviesgroep en RegioBank door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Opvallend was in deze categorie het aantal tevreden klanten dat een stem uitbracht. Award-winnaar RegioBank krijgt van de stemmers waardering voor de persoonlijke benadering vanuit de centrale organisatie en de mogelijkheid om maatwerk te leveren. Maar ook de goede marketingacties worden vaker genoemd. Andere pluspunten volgens de respondenten zijn: de lokale betrokkenheid, dichtbij de klant en lekker zichzelf gebleven.

Genomineerden
Respondenten die al zijn aangesloten bij een franchiseketen zijn vanzelfsprekend bovengemiddeld positief over hun eigen keten. De Hypotheker is volgens de stemmers hét toonaangevende label, betrouwbaar en ondanks de lange staat van dienst een innovatieve en vernieuwende organisatie. Een georganiseerde no nonsens keten, zoals een aantal respondenten het mooi omschreven. Waardering voor Van Bruggen Adviesgroep is er voor de snelheid die door de stemmers wordt ervaren, evenals het hoge serviceniveau, de goede bereikbaarheid en het klantbelang dat voorop staat. Samen bouwend aan de toekomst, omschreef een respondent zijn keuze.

Award Franchiseketen <100 kantoren

De categorie Franchiseketen <100 kantoren is dit jaar voor het eerst uitgereikt. Hiermee krijgen ook de kleinere organisaties een eerlijke kans om een award te winnen. Finzie, Freek en Financieel Zeker (voorheen Lifetime.nu) waren door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Award-winnaar Finzie krijgt waardering voor het vernieuwende concept, de eenvoud die wordt ervaren en de verfrissende kijk op de markt met oog voor kwaliteit.

Genomineerden
Freek wordt door de respondenten gewaardeerd om het coöperatieve concept en de ‘goede prijs’. De kleine organisatie wordt gezien als ondernemend, betrokken en fris. Ook de hechte onderlinge band die de leden met elkaar hebben wordt meer dan eens genoemd. Financieel Zeker (Lifetime.nu) krijgt waardering voor de totale klantbeleving en het brede pakket aan dienstverlening. De medewerkers zijn goede sparringpartners en de organisatie is volgens de respondenten innovatief en komt afspraken na.

Award Woonverzekeraar (groot)

In de categorie Woonverzekeraar waren a.s.r., Centraal Beheer en Nationale-Nederlanden door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Bij de eerste editie van de Gouden Lotus Awards mocht a.s.r deze award in ontvangst nemen en dit jaar staat de verzekeraar opnieuw in de schijnwerpers. Waardering is er voor het brede pakket aan verzekeringen waaruit de respondenten kunnen kiezen. Maar ook de steeds betere ICT-oplossingen, correcte afhandeling van schades, de goede prijs/kwaliteit verhouding die concurrerend is, worden meer dan eens door de stemmers genoemd.

Genomineerden
Met een minimaal aantal stemmen verschil krijgt de winnaar van vorig jaar Centraal Beheer waardering voor de hoge mate van klantvriendelijkheid, de goede voorwaarden, het hoge serviceniveau en de betrouwbaarheid van het label dat meer dan eens onderscheidend wordt genoemd door de stemmers. Nationale-Nederlanden wordt door de respondenten gewaardeerd om het vakmanschap dat wordt ervaren in het contact, de goede applicaties en de productvoorwaarden. Nationale-Nederlanden heeft de weg naar boven weer gevonden, schrijft een respondent in zijn toelichting.

Award Woonverzekeraar (middelgroot)

De categorie Woonverzekeraar (middelgroot) is dit jaar voor het eerst uitgereikt. Hiermee krijgen ook die aanbieders een eerlijke kans om een award te winnen. Nh1816 Verzekeringen, Klaverblad Verzekeringen en ZLM Verzekeringen waren door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Award-winnaar Klaverblad Verzekeringen ontvangt waardering voor het persoonlijk contact dat wordt ervaren door de respondenten. Maar ook de goede bereikbaarheid, de geoliede schadeafhandeling en de snelle verwerkingstijden worden meer dan eens genoemd. Een verzekeraar zonder poespas, licht een respondent zijn stem toe. Waardering ook voor de ‘sterke’ reclamecampagnes.

Genomineerden
Nh1816 Verzekeringen krijgt van de stemmers waardering voor de goede producten en voorwaarden. Het serviceniveau is hoog en de organisatie heeft duidelijk oog voor de relaties. Respondenten zijn meer dan eens lovend over de correcte en snelle schadeafhandeling en de handige app. ZLM Verzekeringen, vooral actief in Zeeland en Brabant, wordt door de respondenten vooral gewaardeerd om het consistente beleid.

Award Kredietverlener

In de categorie Kredietverstrekker waren DEFAM, BNP Paribas Personal Finance en Interbank door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award Hypotheekmarkt. Voor de tweede keer wint Interbank dit jaar deze award. Er is waardering voor het snelle en ruime acceptatiebeleid, de ruimte voor maatwerk en de scherpe rentes. Meer dan eens is men duidelijk niet positief over het geleverde serviceniveau in de achterliggende periode. Het serviceniveau heeft na een duidelijke dip tijdens de verhuizing en reorganisatie bij Interbank de weg omhoog weer gevonden, besluit een positief gestemde respondent zijn toelichting.

Genomineerden
DEFAM ontvangt meer dan eens waardering voor de no nonsens houding, de snelheid waarmee zaken worden afgehandeld en het ervaren serviceniveau. Innovatief en oog voor zorgplicht en een verantwoorde keuze worden eveneens meer dan eens genoemd. Nieuwkomer BNP Paribas Personal Finance scoort al meteen hoog in deze editie. Gewaardeerd om de flexibiliteit en vernieuwende productpropositie. Innovatieve nieuwkomer die voorloopt op het gebied van digitalisering, is een omschrijving die meer dan eens wordt gegeven

Award Innovatie en dienstverlening

Er zijn tijdens HypoVak vier Gouden Lotus Awards uitgereikt aan innovatieve ontwikkelingen op de hypotheekmarkt. Van alle Award-categorieën gaven de businesspartners bij dit onderdeel helaas het minst vaak een toelichting bij hun keuze.

Innovatieve hypotheekproduct

Voor het meest innovatieve hypotheekproduct (geïntroduceerd in het afgelopen jaar) waren de (vernieuwde) Florius Verzilver Hypotheek, MUNT Simpel Overstap Hypotheek en Woonfonds Woningverhuur Hypotheek genomineerd. De Simpel Overstap Hypotheek van MUNT Hypotheken krijgt van de respondenten de meeste stemmen en wint dit jaar de award. “Inderdaad simpel én overzichtelijk! Een product waarbij je geen onnodige info hoeft op te vragen”, aldus een van de respondenten. Volgens een andere respondent zijn er te weinig goede oplossingen voor senioren. “Florius speelt daar met dit product een perfecte rol in.” Tot slot lovende woorden voor Woonfonds: “Deze springt eruit! Net even anders en meer onderscheidend ten opzichte van andere partijen. Duidelijke voorwaarden en ruimte voor maatwerk.”.

Innovatieve verzekeringsoplossing

Voor de meest innovatieve verzekeringsoplossing (geïntroduceerd in het afgelopen jaar) waren de BNP Paribas Cardif Hypotheek Aflos Verzekering, Callas Inkomensgarantie en TAF Inkomensbeschermer genomineerd. De Hypotheek Aflos Verzekering van BNP Paribas Cardif krijgt van de respondenten de meeste stemmen en wint dit jaar de award. “Cardif introduceerde hiermee een radicaal andere aanpak. Het wachten is op meerdere producten die deze aanpak gaan navolgen”, aldus een van de respondenten. Maar ook lovende woorden voor TAF: “Het heeft hiermee een goed onderbouwde en begrijpelijke propositie in de markt gezet, dat door mij prima te adviseren is. Volgens een andere respondent stelt Callas de klantvraag centraal en vult het met dit product een enorm hiaat op dat al lange tijd bestond.

Innovatieve dienstverlening aan het intermediair

Voor de meest innovatieve dienstverlening aan het intermediair (geïntroduceerd in het afgelopen jaar) waren het Adfiz Dossier Privacy, Figlo Hypotheken en FlexFront FAST genomineerd. Het in eigen beheer ontwikkelde verwerkingssysteem FAST van FlexFront krijgt van de respondenten de meeste stemmen en wint dit jaar de award. “Het was wel even wennen in het begin! FlexFront streeft voortdurend naar een betere dienstverlening”, aldus een van de respondenten.

Lovende woorden ook voor Adfiz: “Moeilijke privacy materie in hapklare delen beschikbaar stellen voor hele markt, indrukwekkend!” Over Figlo Hypotheken zijn meerdere respondenten het met elkaar eens: “Je moet het gewoon ervaren!”

Innovatieve dienstverlening aan de consument

Voor de meest innovatieve dienstverlening aan de consument (geïntroduceerd in het afgelopen jaar) waren genomineerd Nationale Hypotheekbond met UwKluis.nl, Verbond van Verzekeraars met Mijnverzekeringenopeenrij.nl en Centraal Beheer met de Aankoopservice. UwKluis.nl van Nationale Hypotheekbond krijgt van de respondenten de meeste stemmen en wint dit jaar de award. “Een belangrijke stap naar een nieuwe manier van werken in het stoffige hypothekenland en eindelijk een dienst waar de klant zelf de baas is over zijn gegevens”, aldus de respondenten.

Maar zeker ook lovende woorden voor het initiatief van het Verbond van Verzekeraars. ”Hiermee speelt het Verbond van Verzekeraars in op een behoefte van zowel de markt als de consument. Vele consumenten zien door de bomen het bos niet meer. Een top initiatief om het voor hen op deze wijze behapbaar te maken.” Een andere respondent noemt de dienstverlening van Centraal Beheer vernieuwend en “een product waar Centraal Beheer niet zelf persé beter van wordt, maar puur in dienst staat van de klant.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.