Op HypoVak zijn vanmiddag de prestigieuze Gouden Lotus Awards voor de hypotheekmarkt uitgereikt in de categorieën: Hypotheekverstrekker, Serviceprovider, Franchiseketen, Woonverzekeraar, Kredietverlener en Innovatie.
De Gouden Lotus Awards Hypotheekmarkt, een initiatief van het vakblad InFinance en Hypotheek Business Club, zijn dit jaar voor de eerste keer uitgereikt. De winnaars van een Gouden Lotus Award 2016 zijn:
- Hypotheekverstrekker – MUNT Hypotheken
- Serviceprovider – FlexFront
- Franchiseketen – De Hypotheker
- Woonverzekeraar – a.s.r.
- Kredietverlener – Credivance
- Meest innovatieve hypotheekproduct – MUNT Hypotheek
- Meest innovatieve woonverzekering – Centraal Beheer Achmea
- Beste dienstverlening intermediair – FirstBrick
- Beste dienstverlening consument – De perspectiefverklaring – Obvion
- Innovatie en dienstverlening – Woonfonds
De uitslag weerspiegelt de mening van de lezers van InFinance, InFinance.nl, InFinance Daily en de leden van de Hypotheek Business Club. Zij gaven begin mei hun voorkeuren, samen met een toelichting, door op de website van InFinance. De resultaten van het gehele onderzoek worden gepubliceerd in de juni-editie van InFinance.
Award Innovatie en dienstverlening
Er zijn tijdens HypoVak vier Gouden Lotus Awards uitgereikt aan innovatieve ontwikkelingen op de hypotheekmarkt. De MUNT Hypotheek wordt door de respondenten het meest genoemd als meest innovatieve hypotheekproduct. De meest innovatieve woonverzekering die het vaakst spontaan wordt genoemd, is afkomstig uit de productenstal van Centraal Beheer Achmea. FirstBrick, onderdeel van de FlexFront Groep, biedt volgens de respondenten op het gebied van hypotheken de beste dienstverlening aan het intermediair. In de categorie beste dienstverlening consument, wordt de perspectiefverklaring in het onderzoek het meest spontaan genoemd. De perspectiefverklaring is een initiatief van Obvion, samen met Randstad en Vereniging Eigen Huis. Als de door respondenten spontaan genoemde producten en diensten uit deze vier categorieën worden samengevoegd, dan wordt Woonfonds overall gezien het vaakst spontaan genoemd. Dat maakt Woonfonds winnaar van de Gouden Lotus Award Innovatie en dienstverlening.
Award Hypotheekverstrekker
In de categorie Hypotheekverstrekker waren Aegon, MUNT Hypotheken en Obvion door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award. MUNT Hypotheken heeft bij veel respondenten duidelijk een streepje voor als het gaat om snelheid en duidelijkheid. Aegon wordt onder andere gekozen vanwege het directe contact met de beoordelaar en het nakomen van de afspraken. “Als het een reguliere aanvraag is, gaat alles door Skydoo en goede medewerkers relatief snel bij Aegon”, aldus een positieve respondent. Obvion wordt onder andere omschreven als ‘een heldere dienstverlener met een duidelijk doel voor de toekomst’.
Award Serviceprovider
In de categorie Serviceprovider waren BAE-Groep, FlexFront en Voogd & Voogd door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award. Deelnemers aan het onderzoek omschrijven FlexFront als persoonlijk, vernieuwend, deskundig en klantgericht. Ook de betrokkenheid van de mensen en snelheid van de processen krijgen een hoge waardering. Voogd & Voogd wordt gezien als dé innovatieve serviceprovider van dit moment en het meest future proof. De hoeveelheid administratieve zaken die de adviseur uit handen wordt genomen, is een ander veelgenoemd pluspunt dat aan zowel Voogd & Voogd als FlexFront wordt toegeschreven. BAE-Groep wordt opvallend goed beoordeeld als partij met de beste mix tussen digitalisering en persoonlijk contact. Stemmers zijn veelal zelf aangesloten bij het samenwerkingsverband van en voor assurantieadviseurs en geven dan ook aan hun keuze vanuit eigen ervaring te kunnen bevestigen.
Award Franchiseketen
In de categorie Franchiseketen waren De Hypotheekshop, De Hypotheker en RegioBank door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award. De meningen over franchising lopen duidelijk uiteen. Het ene kantoor loopt ermee weg, het andere zou nog eerder stoppen dan zijn ‘zelfstandigheid te grabbel gooien’. Respondenten die al zijn aangesloten bij een franchiseketen zijn vanzelfsprekend bovengemiddeld positief over hun eigen franchiselabel. De Hypotheker scoort op naamsbekendheid, het aantal kantoren en degelijkheid. Ook de initiatieven voor online oplossingen scoren goed, vooral omdat hierbij de waarde van het persoonlijk advies niet verloren gaat. RegioBank staat te boek als een ‘fijne organisatie’ waar gewerkt wordt vanuit het principe ‘bankieren mét de klant’. De Hypotheekshop scoort in dit onderzoek goed op de ‘balans van een eigen identiteit en gezamenlijke inkoopkracht’.
Award Woonverzekeraar
In de categorie Woonverzekeraar waren NH1816, ASR en Reaal door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award. Onder de respondenten is een duidelijk verschil te zien tussen adviseurs die alleen het hypotheektraject adviseren en kantoren die hun klanten het hele woonpakket van hypotheek en verzekeringen adviseren. Van de adviseurs die ook woonverzekeringen adviseren, geven de meesten aan een goede dekking en een perfecte schadeafwikkeling doorslaggevend te vinden voor hun keuze. Met name de dekking en schadeafwikkeling van de woonproducten van ASR worden als positief ervaren door de respondenten die op deze verzekeraar hebben gestemd. NH1816 scoort goed op de bereikbaarheid en de toegankelijkheid van het systeem waarin wordt gewerkt. Of zoals een respondent het aangeeft: “Ze hebben het duidelijk allemaal goed onder controle daar”. Ook Reaal scoort goed op het online proces.
Award Kredietverlener
In de categorie Kredietverlener waren Credivance, Interbank en Defam door hun businesspartners genomineerd voor een Gouden Lotus Award. Van de respondenten die aangeven te adviseren op het gebied van consumptief krediet, heeft het merendeel via een serviceprovider contact met de kredietverstrekker. Opvallend is dat hier CFSN Kredietendesk en De Krediet Makelaar het meest spontaan worden genoemd. Credivance wordt gewaardeerd om de snelle acceptatie en uitbetaling, duidelijke communicatie en heldere richtlijnen. Ook vindt men dat deze kredietverstrekker zich positief manifesteert op actuele en uitdagende thema’s zoals restschulden. Interbank heeft het volgens de stemmers digitaal goed op orde. Ook de diverse looptijden hun restschuldfinanciering wordt door meerdere respondenten als positief gewaardeerd. Dat geldt overigens ook voor de keuze om met dit label weer exclusief te kiezen voor het intermediaire distributiekanaal. Defam, tot slot, is volgens de stemmers een aanbieder die meedenkt met de adviseur en de persoonlijke situatie van de klant meeweegt. Aanvragen worden hier accuraat en deskundig afgehandeld, zo valt op te maken uit de reacties.
Award Slimste adviseur
De Gouden Lotus Award voor de ‘Slimste Adviseur’ kon tijdens HypoVak nog niet worden uitgereikt. Die is voor de adviseur die gedurende de hele PE-examenperiode 2014 – 2017 de hoogste score heeft behaald voor PE-plus Hypothecair Krediet. Wellicht moet de winnaar dus nog in de komende maanden een PE-plusexamen doen. Begin 2017 ontvangen de meest vakbekwame adviseurs in de verschillende beroepskwalificaties een Gouden Lotus Award. Die uitreiking zal plaatsvinden tijdens een door InFinance en Hypotheek Business Club georganiseerd Kennisevent.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.