Wiertsema: ‘Hetzelfde, maar dan heel anders’

0

In zijn maandelijkse column op de Adfiz-website schrijft directeur Enno Wiertsema ditmaal over de coronacrisis en met name over de bereidwilligheid van financieel adviseurs, verzekeraars en vele anderen om te helpen en om creatieve oplossingen te vinden voor mensen die in deze tijd opeens in de problemen komen.

Wiertsema: “Net zoals vele anderen werk ik nu al een dikke drie weken vanuit huis. Werkstation, bureaustoel en een flinke stapel aan nog te lezen onderzoeken, rapporten en dossiers hebben het kantoor in Amersfoort verruild voor de woonkamer in Utrecht. Dankzij alle moderne technologieën waarover we de beschikking hebben, lukt het werken op afstand prima. Al moet ik zeggen dat ik aan die stapel leesvoer nog geen moment ben toegekomen. Alle tijd en aandacht gaan uit naar het helpen, ondersteunen en informeren van de leden en overleggen met aanbieders, het Verbond, toezichthouders en ministeries.”

Coronacrisis

“Op zich is dat natuurlijk de corebusiness van Adfiz. En toch is het anders. In de eerste plaats – uiteraard – omwille van de reden waarom we vanuit huis werken: de coronacrisis. De afgelopen weken ben ik met bijna niets anders bezig geweest. Maar wat vooral anders is, is de wil, bereidwilligheid, hulpvaardigheid en vastberadenheid om hier doorheen te komen die en masse aan de dag wordt gelegd. Ze zeggen wel eens dat in én na tijden van chaos en crises vaak mooie initiatieven ontstaan, dat we tot nieuwe inzichten komen en dat mensen verbroederen en onbaatzuchtiger blijken dan gedacht. Daar is geen woord van gelogen; ik zie het dagelijks om me heen. Op alle fronten: van medici die bovenmaatse prestaties leveren tot studenten die boodschappen doen voor ouderen en hulpbehoevenden. En van voedselbanken die dankzij donaties aan de toegenomen vraag kunnen voldoen tot overheden die helpen en uitstel van betaling bieden.”

Uitstel van betaling

“Ook binnen onze sector merk ik aan alle kanten dat partijen binnen de keten alles op alles zetten om ons allen hier doorheen te helpen. Enkele voorbeelden: hypotheekverstrekkers boden hun klanten die in de problemen dreigden te raken al vrijwel direct uitstel van betaling aan. Pensioenfondsen en -verzekeraars toonden zich coulant qua inning van pensioenpremies. Klaverblad en Allianz kwamen meteen in de lucht met lovenswaardige maatregelen voor de dekking van privéauto’s van restaurateurs die nu maaltijden bezorgen. Avéro Achmea verklaarde direct dat hun uitsluitingsclausule leegstand niet geldt in de huidige situatie. De Goudse dekt de verzekerde inventaris ook als deze is geïnstalleerd op de thuiswerkplek zonder extra preventie-eisen. En NN informeerde razendsnel over ruimere betaaltermijnen. En zo zijn er nog veel meer te noemen. Uiteraard kan niet iedere klant altijd zijn zin krijgen, maar aan goede initiatieven geen gebrek en aanbieders reageren alert op nieuwe ontwikkelingen. Dat is een groot compliment waard, bij deze!”

Financieel adviseurs

“Ook de financieel adviseurs laten zich in deze tijden niet onbetuigd. Terwijl ze ook bezig zijn om hun eigen kantoren (deels) te sluiten, hun medewerkers te instrueren over thuiswerken en adviseren op afstand en hun bedrijfsvoering aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid, staan ze vooral klaar voor hun klanten. Klaar om uitstel van betaling te regelen, klaar om duidelijkheid te verschaffen over dekkingen en klaar om te adviseren over andere tijdelijke aanpassingen en oplossingen. Lof dus ook voor alle adviseurs voor de tomeloze inzet die ik zie.”

Verbond van Verzekeraars

“Het uitpluizen van alle individuele regelingen en maatregelen van verzekeraars kost adviseurs veel werk en tijd. Mijn complimenten gaan dan – tot slot – ook uit naar het Verbond van Verzekeraars dat daar duidelijkheid in brengt. Zojuist maakte de brancheorganisatie bekend samen met haar leden tot overeenstemming te zijn gekomen over maatregelen, voorwaarden en ondersteuning waar klanten met maatwerk sowieso recht op hebben. Ongeacht met welke verzekeraar ze van doen hebben. In de praktijk zie ik trouwens dat de meeste verzekeraars naar boven afwijken van deze afspraken.”

Goede gezondheid

“Aan mooie initiatieven, hulpvaardigheid, bereidwilligheid en vastberadenheid geen gebrek in onze sector. Of dit alles voldoende zal blijken in deze crisis, weet ik niet; dat zal de geschiedenis ons leren. Maar aan de inzet van onze sector zal het niet liggen. En dat stemt me hoopvol. Ik blijf me er in ieder geval tot het uiterste toe inspannen. Ik wens je veel sterkte, kracht en uiteraard een goede gezondheid!”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.