In alle stadia van de Corona pandemie groeit het gebruik van Whatsapp met gemiddeld 40% het sterkst van alle social media apps. Mensen willen graag virtueel verbonden blijven nu dat fysiek minder kan. In Spanje brengen mensen maar liefst 76% meer tijd door op Whatsapp, in Nederland is dat 34% vaker.
Dit blijkt uit de eerste ‘wave’ van de Covid-19 Barometer, een onderzoek waarin Kantar meer dan 25.000 consumenten in 30 landen vroeg hoe de uitbraak van het coronavirus hun dagelijkse leven beïnvloedt.
De uitkomsten laten zien dat het internetgebruik wereldwijd gemiddeld met 70% is toegenomen (NL netto +34%), tv-kijken met 63% (NL netto +39%) en het gebruik van social media is 61% hoger dan gewoonlijk (NL netto +26%). Van alle messaging platforms stijgt het gebruik van Whatsapp het snelst. Op Facebook wordt wereldwijd gemiddeld 37% meer tijd doorgebracht (NL +24%). Het gebruik van Instagram is in ons land ook 15% hoger dan gewoonlijk.
Traditionele nationale nieuwskanalen
Van de respondenten in Nederland geeft 55% aan dat de traditionele nationale nieuwskanalen (tv en krant) thuishoren in de top-3 van de meest betrouwbare bronnen op het gebied van informatie over het coronavirus. Daarnaast raadplegen Nederlanders het vaakst van alle internationale respondenten de eigen huisarts en websites van de overheid op zoek naar betrouwbare informatie. Nederlanders raadplegen gemiddeld 2,5 bronnen op zoek naar informatie over het coronavirus.
Social media platforms worden wereldwijd door slechts 11% van de mensen als betrouwbaar aangemerkt als het gaat om het vergaren van informatie over corona.
Klantverwachting richting bedrijven
De respondenten verwachten van merken eerst en vooral dat ze goed voor hun eigen medewerkers zorgen. 78% van de ondervraagden wereldwijd zegt dat merken op de gezondheid van hun medewerkers moeten letten, en 62% vindt dat bedrijven flexibel werken mogelijk moeten maken.
Mensen vinden niet dat merken moeten stoppen met adverteren; slechts 8% noemt dit een prioriteit voor bedrijven. Veel merken overwegen echter wel om helemaal te stoppen met adverteren om zo op kosten te besparen. Eerder Kantar onderzoek laat zien dat als een merk zes maanden niet zichtbaar is, dit kan leiden tot bijna 40% minder ‘total brand communication awareness’, en dat kan een merk in de herstelperiode na de coronacrisis flink op achterstand zetten. Van de merken die blijven adverteren verwacht een ruime meerderheid van de consumenten wel dat die reclame een positieve bijdrage levert aan de huidige samenleving.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.