Wettelijke adviesregels deugen niet

0

Veel adviseurs adviseren op dit moment spaarrekeningen (box III) aan hun klanten, omdat de klant op zoek is naar zekerheid. Dat de klant dan in veel gevallen door inflatie en eventueel vermogensrendementsheffing een negatief reëel rendement maakt en zijn doelstelling veelal niet zal realiseren is dan blijkbaar van minder belang…. Het is daarom van belang dat de wettelijke adviesregels hier rekening mee houden.

Zo schrijft Theo Krins, manager Vermogensadvies bij Legal & General in zijn blog op de site van de vermogensverzekeraar.

Wettelijke adviesregels
Het is opvallend dat voor spaarrekeningen niet de wettelijke adviesregels van artikel 4.23 Wft gelden. Dat komt omdat deze regels gekoppeld zijn aan een product en niet aan een doel. Het is echter vreemd dat je verschillende producten kunt adviseren voor hetzelfde doel, bijvoorbeeld aanvulling pensioen, maar dat er wettelijk verschillende eisen gelden bij dit adviesproces.

Impact
De redenering achter dit verschil is dat een spaarrekening een eenvoudig product is. Het zou echter moeten gaan om de impact voor de klant. Immers, door op dit moment te kiezen voor sparen, zullen veel mensen gaan interen op hun vermogen.

Oplossing
Volgens mij moeten we vooral naar de advisering kijken en niet naar de producten die daar het resultaat van zijn. De klant wil immers een oplossing voor een bepaalde vraag of probleem en voor dat advies zouden dan de wettelijke adviesregels moeten gelden, waarbij het koopkrachtperspectief een belangrijk issue is.

Doelstelling
Om de advisering beter inhoud te geven zou het dus een goede zaak zijn wanneer de wettelijke adviesregels worden gekoppeld aan de doelstelling van de klant en niet aan de producten. Daarbij moet in dat proces nadrukkelijk aandacht zijn voor een grondige inventarisatie, uitleg van verschillende producten en dient het onderwerp koopkracht nadrukkelijk aan de orde te komen.

Keuze maken
Op dit moment is het wettelijk nog niet zo eenduidig geregeld, maar het zou een goede zaak zijn als de adviseur zelf kiest om op deze wijze zijn advies vorm te geven. Het voorkomt naar verwachting veel problemen bij de consument in de toekomst en het betekent een belangrijke verbetering van het financieel advies.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.