Consumentenbond: wel schadeprovisie, geen nazorg

2

Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een adviseur, weet volgens de Consumentenbond niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en hoeveel dit is.

De Consumentenbond ondervroeg 12.000 leden van het Consumentenbondpanel met een schadeverzekering. Ruim 40% van hen maakte bij het afsluiten hiervan gebruik van een adviseur (in het onderzoek aangeduid met tussenpersoon). Bijna 70% van deze 4.800 verzekerden bleek echter niet te weten of hun bemiddelaar daarvoor provisie had ontvangen.

Een kwart weet wel dat ze provisie betalen omdat de adviseur dit zelf verteld heeft, omdat dit op de polis of nota staat, of bijvoorbeeld omdat dit ‘algemeen bekend’ of ‘logisch’ gevonden wordt. De panelleden die weten dat de adviseur provisie krijgt, weten meestal niet welk bedrag of premiepercentage dit is.

Nazorg

De Consumentenbond predikt al langer dat consumenten niet zelf zouden moeten vragen naar de provisieverdiensten provisie, maar dat bemiddelaars en adviseurs hun klanten hier actief over informeren. Van de panelleden die wel weten dat ze schadeprovisie betalen, zegt een kwart nog geen enkele vorm van nazorg te hebben ontvangen. De meesten van hen hebben al vijf jaar of langer dezelfde adviseur.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.