Met de Verduurzaam Hypotheek neemt Florius de belangrijkste drempels weg die verduurzaming als onderdeel van het hypotheekadviesgesprek nu nog in de weg staan. Dat zegt directeur Karin Polman in een interview met InFinance. “Trek geen groene sprint maar doe het stap voor stap.”
Florius heeft onderzoek gedaan naar de belangrijkste drempels die verduurzaming als onderdeel van het hypotheekadviesgesprek in de weg staan. Hieruit kwam volgens Polman onder andere naar voren dat adviseurs het lastig vinden om de klant inzicht te geven in de maatregelen die nodig zijn om hun woning te verduurzamen. “Die drempel hebben wij al eerder beslecht met ons concept van de Energiebespaarders. Een tweede belemmering waar het intermediair tegenaan loopt is de hoogte van de groeninvestering. Hoe bepaal je die? Met het groendepot betaal je alleen voor het bedrag dat je hebt opgenomen. Daarmee is nu ook die drempel beslecht.”
Druk wegnemen
Tot slot blijken adviseurs het lastig te vinden om het juiste moment te bepalen waarop ze met de klant het gesprek over het verduurzamen van de eigen woning aangaan. Polman: “Als ze de klant aan tafel hebben zitten, dan is die zo druk met het regelen van de hypotheek, de verhuizing, de inrichting en allerlei andere zaken, dat nadenken over het onderwerp verduurzaming er niet van komt. Dan krijg je van uitstel meestal afstel. Door de klant hiervoor twee jaar de tijd te geven, neemt Florius voor zowel de klant als de adviseur ook deze laatste belemmering weg. Regel het maar en kies later. De enige voorwaarde is dat de besteding aan energiebesparende middelen wordt uitgegeven.”
Lees hier het hele interview met Karin Polman, directeur Florius:
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.