‘Pensioenstelsel moet goed uitlegbaar zijn’

0

Dat het belang van de verzekeraars en hun deelnemers in de pensioendiscussie niet altijd wordt gezien, daarvoor waarschuwde Annemieke Visser-Brons, Directeur Pensioen Services Nationale-Nederlanden begin juni in InFinance. Het bereikte pensioenakkoord laat zien dat die waarschuwing op zijn plaats was.

‘Zonder inzicht is het lastig keuzes maken’

Een goed uitlegbaar pensioenstelsel is nodig om Nederlanders te interesseren voor hun pensioen en hun financiële situatie. De werelden waarin de pensioenverzekeraars en pensioenfondsen zich begeven verschillen echter nogal van elkaar. Pensioenverzekeraars zijn beter in staat om maatwerkpensioen te leveren en snel nieuwe features toe te voegen aan de producten, maar het grootste verschil is toch wel de omvang van het deelnemersveld. Pensioenverzekeraars bedienen een veel kleinere markt en dat is volgens Visser-Brons de reden dat de pensioendiscussie zich momenteel vooral toespitst op de pensioenfondsen. Het belang van de verzekeraars en hun deelnemers wordt hierdoor volgens haar niet altijd gezien. “Naarmate de discussie langer duurt zie je ook dat die steeds technischer wordt gevoerd. Dat is gezien de belangen die op het spel staan niet vreemd, maar je moet er wel voor waken dat de deelnemers waar het uiteindelijk voor wordt gedaan, nog wel begrijpen waar het over gaat. Er wordt vaak jargon gebruikt dat voor een buitenstaander niet te begrijpen is. Wij maken ons hard voor een goed uitlegbaar pensioenstelsel en om dit te bereiken nemen wij als grootste pensioenverzekeraar hierin het voortouw.”

Handelingsperspectief te bieden

Nationale-Nederlanden heeft een marktaandeel van 40% en heeft ruim twee miljoen actieve en inactieve deelnemers in de boeken staan. Visser-Brons: “Onze taak is ervoor te zorgen dat al deze deelnemers begrijpen wat het nieuwe pensioenstelsel voor hen gaat betekenen. Dat ze snappen wat er vanuit het pensioenakkoord allemaal gaat wijzigen en vooral ook welke keuze de deelnemers nu en straks kunnen of moeten maken. Zonder dat inzicht is het lastig keuzes maken. Daarom heeft Nationale-Nederlanden zich tot doel gesteld om de deelnemers dat inzicht te geven. Dat maakt het vervolgens voor de adviseur eenvoudiger om de deelnemer een handelingsperspectief te bieden. Want we gaan nadrukkelijk niet op de stoel van de adviseur zitten.”

Activeren deelnemers

Ondanks vele initiatieven om mensen te activeren is het nog steeds slecht gesteld met het pensioenbewustzijn van de gemiddelde Nederlander. Waarom zou Nationale-Nederlanden daarin nu wel een belangrijk verschil kunnen maken? Visser-Brons: “Ook voor ons is dat een ingewikkeld vraagstuk. Toch hebben wij op een gegeven moment uitgesproken dat we hier vol op gaan inzetten. Niet door zelf het wiel uit te vinden, maar in samenwerking met onze deelnemers, adviseurs en experts van binnen en buiten de sector. Die input geeft een flinke berg kleine en grotere oplossingen waarmee we aan de slag gaan. Niet ingewikkeld doen, maar gewoon uitproberen. Lijkt een oplossing te werken, dan gaan we daar verder mee aan de slag. Werkt het niet, dan weten we dat. Door kleinschalig te testen kun je gefaseerd en goed onderbouwd naar iets groters toewerken. We hebben op deze manier al mooie stappen gezet en er zullen nog veel andere stappen volgen. Door vanuit verschillende disciplines met elkaar na te denken, kun je veel bereiken en uiteindelijk het verschil maken. Het draait om bewustwording, inzicht en tot actie overgaan.”

Lees hier gratis digitaal het hele interview met Annemieke Visser-Brons in de mei/juni editie van InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.