Wat maakt een goede werkgever GREAT?

0

Een mooi en winstgevend bedrijf wordt gedragen door de juiste mensen. Maar hoe vind je die mensen in een markt waarin een vacature nauwelijks meer attentiewaarde heeft dan een wasmiddelenreclame? Het antwoord is simpel: zorg voor toegevoegde waarde.

Extra’s zijn het nieuwe gewoon

Auteur: Kees Antens, Financieel directeur Lindenhaeghe

Steeds vaker zie je dat bedrijven investeren in speciale programma’s voor hun personeel. Vaak op het gebied van gezondheid: denk aan het betalen van een sportschoolabonnement en het gezamenlijk deelnemen aan een sportief evenement. ‘Vond u het vorig jaar ook zo gezellig bij de Finance Run? Wij wel!’ Ook populair: een opleidingsbudget en extra vaardigheidstrainingen. Als opleider op het gebied van complete ontwikkeling en als Great Place to Work, hebben we daar ervaring mee. Tot zover eigenlijk niets bijzonders. Extra’s zijn het nieuwe gewoon, zou ik bijna zeggen. Toch liggen er kansen die u kunnen onderscheiden van de rest.

Wilt u écht iets bijzonders voor uw personeel, investeer dan in een financieel welzijnsprogramma.

Uit een onderzoek van Willis Towers Watson (2017/2018 Global Benefits Attitudes Survey) blijkt namelijk dat 24% van de werknemers zich zorgen maakt over hun eigen financiële situatie. 32% piekert vaak over de toekomst en 8% is altijd bezorgd als het gaat om geld. Dat is een hoop gepieker. En dat gepieker is niet zonder gevolgen voor het werk: stress, verminderde prestatie en zelfs verzuim worden in het onderzoek genoemd als uitwassen. Daar zit u als werkgever dan mooi mee.

Start met een gezond verstand

Maar hoe zet je nou zo’n financieel welzijnsprogramma op? Om te beginnen: met gezond verstand. Ga na welke groepen werknemers u kunt onderscheiden en welke zorgen daarbij horen. Stel bijvoorbeeld software beschikbaar waarin het inkomsten- en uitgavenpatroon in kaart gebracht kan worden. Stimuleer en faciliteer vermogensopbouw of organiseer een kennissessie over nalatenschap.

Denk nou niet: dat personeel van mij heeft dat niet nodig, die weten dat allemaal wel. Het onderzoek laat zien dat de problemen overal voorkomen. Gebruik uw financiële toppers als ambassadeur voor uw financieel welzijnsprogramma. Laat ze een voorbeeld zijn voor andere bedrijven. U zult zien: de attractieve waarde van uw bedrijf stijgt en het verzuim daalt. Nog los van het goede gevoel dat het u als werkgever zal opleveren.

Abonnees konden deze column als eerste lezen in de special Kansen & Visies 2019

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.