WA-direct neemt aansprakelijkheid-issue weg

0

Op 1 juni 2021 willen verzekeraars een directe verzekering invoeren voor ongevallen met materiële schade tussen personenauto’s (geen lease of zakelijk). Het Verbond van Verzekeraars heeft hiervoor onder de titel WA-direct een speciale themapagina over de directe verzekering gelanceerd.

Bij een directe verzekering handelt een verzekeraar de schade af voor zijn verzekerde, ongeacht of die de schade heeft veroorzaakt. Nu moet een WA-schade verhaald op de aansprakelijkheidsverzekeraar van de veroorzaker. Vaak een voor de gedupeerde vreemde verzekeraar waar geen relatie mee is. Het aansprakelijkheidsvraagstuk is bij een directe verzekering niet meer aan de orde omdat een schade altijd door de eigen verzekeraar wordt afgehandeld.

De praktijk

Als er een ongeval tussen twee personenauto’s (geen lease of zakelijk) heeft plaatsgevonden, meldt iedere partij de schade bij zijn eigen verzekeraar. De verzekeraar onderzoekt vervolgens of er dekking is. Als een verzekerde alleen WA-verzekerd is, neemt de verzekeraar de schade in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. Dat betekent dat eventuele discussies over de aansprakelijkheid ook plaatsvinden met de eigen verzekeraar.

Nadat de schade is vastgesteld en uitgekeerd aan de klant, vindt er pas verhaal plaats bij de aansprakelijke verzekeraar. Op dit moment werkt dat bij cascoverzekeringen ook al zo. Verzekeraars ervaren dit als een efficiënt proces, vooral doordat discussies tussen verzekeraars onderling zoveel mogelijk worden voorkomen. Net als bij casco-dekking vindt het verhaal namelijk plaats via Clearinghuis, een op webtechnologie gebaseerde marktplaats waar de onderlinge aansprakelijkstelling tussen verzekeraars wordt afgehandeld.

Letselschade

Verzekeraars verwachten dat de directe verzekering ook zal bijdragen aan de verbetering van letselschadezaken. Nu kan het bij ernstiger letselschades soms weken duren voordat een slachtoffer weet wie de aansprakelijke verzekeraar is en dus wie de schade gaat vergoeden. Met een directe verzekering kan een slachtoffer zijn schade bij zijn eigen verzekeraar melden.

Toekomstmuziek

Een directe verzekering sluit volgens het Verbond beter aan bij toekomstige ontwikkelingen. “Wereldwijd zien we allerlei trends op het gebied van onder meer technologie, alternatief vervoer (e-bike, e-step) en data (connected car, connected verkeerslichten). Deze trends leiden tot een aantal grote verschuivingen bij verzekeraars, die zich steeds meer moeten richten op autonomere auto’s en op het verschuiven van autobezit naar autodelen. Met het invoeren van de WA-directverzekering kunnen verzekeraars eerst ervaring opdoen met het bedienen van de eigen klant. Op de lange termijn is zelfs een zogenoemd first party verzekeringslandschap niet ondenkbaar. Dat houdt in dat klanten alle schade (zowel materieel als letsel) die zij leiden bij één verzekeraar onderbrengen. Het kan dan zelfs zo zijn dat er geen onderling verhaal meer hoeft plaats te vinden, maar dat is nu nog toekomstmuziek.”

Themapagina WA-direct

Voor verzekeraars is op de WA-direct themapagina een handleiding opgenomen, waarmee ze de impact van WA-direct op hun eigen organisatie in kaart kunnen brengen. Maar er is ook meer achtergrondinformatie over de directe verzekering te vinden en een rubriek met antwoorden op de meest gestelde vragen.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.