Voorkom klantverlies na aankoop portefeuille

0

Portefeuille-overnames zijn aan de orde van de dag. Daarbij verliest de overnemende partij vaak relatief veel klanten en dus omzet én verdienpotentieel. Onnodige verliezen, volgens gedragspsycholoog Mischa Coster en gedragsmarketeer Paul de Heer van Guideology.

Een overname ervaart de klant meestal als een slechtnieuwsbericht

InFinance publiceerde een artikel waarin Mischa Coster en Paul de Heer beschrijven hoe je die verliezen kunt voorkomen door de inzet van gedegen gedragspsychologische communicatie. “De Churn (percentage verloop) bij overname is in het eerste jaar vaak 10-15% (soms veel meer!). Stel de gemiddelde tijd dat iemand klant blijft op 10 jaar. Gemiddelde provisieomzet séc schade is 101 euro. De conservatief ingeschatte Life Time Value van deze klant is dus 1.000 euro. Bij overname van 2.000 klanten is het verlies voor de overnemende partij derhalve minimaal 200.000 euro. Maak dit sommetje vooral voor uw eigen kantoor.”

Onnodige verliezen door churn kun je voorkómen en daardoor de investering in een portefeuille optimaal laten renderen. Lees hier gratis (pdf) het hele kennisartikel van Mischa Coster en Paul de Heer.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.