Volksbank traint klanten in het herkennen van cybercriminaliteit

0

De Volksbank biedt haar particuliere klanten een online training aan om cybercriminaliteit te herkennen. Vandaag hebben de klanten van SNS de primeur. Binnenkort komt de training ook beschikbaar voor klanten van ASN Bank en RegioBank.

Tijdens de online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’ ervaren klanten hoe zij benaderd worden door oplichters. In de filmische training volgen deelnemers het perspectief van verschillende filmpersonages. De interactieve keuzes in ieder scenario bepalen of het personage de crimineel weet af te weren. Volgens de Volksbank maakt deze trainingsopzet de klantervaring persoonlijk en brengt de werkelijkheid dichtbij door de zelfgemaakte keuzes.

“Dankzij gamification voelt de training levensecht en omdat klanten direct terugkoppeling krijgen op de door hen gekozen acties, leren ze spelenderwijs fraude en oplichting herkennen. In 20 minuten probeert de klant te voorkomen dat een cybercrimineel mensen geld afhandig maakt door Hulpvraagoplichting via Whatsapp, internetoplichting via verkoopplatforms, phishing en telefonische oplichting (ofwel spoofing). Ook leren ze hoe cybercriminelen geldezels ronselen en welke gevolgen dat heeft”, aldus de Volksbank.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.