Vista kiest voor verbreding, vergroening en versimpeling

0

Vista Hypotheken is de jongste telg van de Rabo-familie. Het label richt zich primair op de jonge koper en op verduurzaming van woningen naar energielabel-A. Een jaar na de introductie is een nieuwe fase aangebroken waarin meer verbreding, vergroening en versimpeling centraal staat. Een interview met Koen Ooms en Floor van Workum.

‘We zien kinderen die ouders aansporen om hun woning te verduurzamen’

Toen Vista Hypotheken nog op de tekentafel lag, is binnen de Rabobank Groep vooral gekeken naar zaken die niet primair gecoverd werden door de al bestaande labels Rabobank en Obvion. Uit de analyse kwam met name de jonge koper in stedelijke gebieden en een lange rentevastperiode naar voren. Daarmee is een klein team aan de slag gegaan.

Een jaar na de oprichting werken er 9 fte bij Vista en het is volgens Floor van Workum, directeur Vista Hypotheken, de kunst om dit aantal ook in de toekomst laag te houden. “Als regiepartij zit je bovenop de kosten. We hebben de gehele operationele kant uitbesteed. Onze producten en diensten zijn alleen te verkrijgen via onafhankelijke hypotheekadviseurs die zijn aangesloten bij FlexFront. Het beheer en de administratie van de hypotheek verloopt via Quion waarbij er voor het beheren van achterstanden een innige samenwerking is opgezocht met Bijzonder Beheer van Obvion. Naast de 9 fte Vista medewerkers, huren we 1,5 fte in van Rabobank voor Compliance, Legal en Risk. Als regiepartij voeren we de regie over het ophalen van funding en het uitzetten van hypotheken in de markt. Hoe lager onze kosten, hoe scherper de rente die we aan de hypotheek kunnen hangen.”

Duidelijk acceptatiekader

De producten en diensten van Vista Hypotheken liggen inmiddels bij 1.800 advieskantoren op het schap. Enerzijds zijn dat de grote adviesketens en anderzijds individuele advieskantoren die zijn aangesloten bij Flexfront. “Vista hanteert strakke acceptatiecriteria waarvan niet wordt afgeweken. Daartegenover staat een concurrerend pakket voorwaarden”, zegt Koen Ooms, manager Sales en Marketing bij Vista hypotheken. “We verlagen bijvoorbeeld de risico-opslag automatisch als een klant door aflossing in een lagere risicoklasse valt. Naast NHG bieden we vijf verschillende tariefklassen aan. De klant mag volledig en boetevrij aflossen uit eigen middelen en bij nieuwbouw hanteren we een offertetermijn van een jaar, zonder bereidstellingsprovisie.”

Regiepartij

Fundingpartners van Vista zijn externe beleggers, waardoor de hypotheken van Vista niet op de balans van Rabobank staan. Om de betrouwbaarheid richting het intermediair te vergroten, wordt op dit moment samen met Rabobank Groep de laatste hand gelegd aan een back-up-faciliteit. Indien er tijdelijk onvoldoende funding is van externe beleggers stapt Rabobank tijdelijk in.
Ooms: “Het gevaar van uitverkochte rentevastperioden krijg ik vaker terug van de adviseur. Met deze garantie vanuit het moederbedrijf neemt Vista straks afscheid van dit risico. Daarmee zijn we onderscheidend ten opzichte van andere regiepartijen in de markt. Bij de keuze voor een regiepartij speelt voor het intermediair ook de visie op de langere termijn een belangrijke rol; vaak ingegeven door negatieve ervaringen in het verleden. Daarin kan ik heel helder zijn, Vista is ‘here to stay’ en kiest voor een langdurige en duurzame relatie met het onafhankelijke intermediair.”

Verbreding

Waar nu nog alleen mensen in loondienst worden toegelaten, start Vista binnenkort een pilot met zzp’ers. Verder staat een uitbreiding van de groenpropositie op het programma en wordt gekeken naar uitbreiding van het onafhankelijke distributiekanaal. Op basis van de feedback van adviseurs wordt de stukkenlijst ingekort en waar mogelijk meer gemak toegevoegd aan de samenwerking.

Verduurzamen

Begin dit jaar maakte pensioenfonds ABP bekend de komende jaren via haar pensioenbelegger APG in totaal 800 miljoen euro te investeren in Vista Hypotheken. Daarvan is ruim 500 miljoen bestemd voor duurzame hypotheken. Daarmee komen we aan bij een belangrijk thema waarmee Vista Hypotheken zich in de markt én van de andere twee labels wil onderscheiden.
Van Workum: “Investeerders zijn op zoek naar duurzame beleggingsproposities, maar ook onder consumenten neemt de interesse hiervoor duidelijk toe. Vista speelt hierop in door nieuwe klanten bij het afsluiten van een hypotheek een rentekorting te geven voor woningen met energielabel-A. Daarnaast komen nu ook bestaande klanten die gedurende de looptijd van hun hypotheek de eigen woning verduurzamen naar energielabel-A voor deze korting in aanmerking.”

Groene jongeren

Jonge aankopers en verduurzamen lijkt zo op het eerste gezicht niet de meest gelukkige combinatie voor een geldverstrekker. Jongeren hebben misschien wel de meeste interesse in verduurzaming, maar tegelijkertijd ook de minste financiële middelen. Van Workum herkent dat beeld, maar merkt op dat ze juist daar een nieuwe beweging ziet ontstaan: kinderen die ouders aansporen om hun woning te verduurzamen. De rente-korting voor energielabel-A is overigens ook gekozen vanuit de gedachte dat het simpel moet zijn. Ooms: “Wij vragen geen EPC-normering, duurzaam hout of een groenverklaring die de consument niet begrijpt, maar simpel kiezen voor het energielabel waarmee klant en adviseur al bekend zijn. Zonder verzwaring van het proces. In die versimpeling van zaken ligt de kracht van Vista.”

Omdenken

Via partner GreenHome krijgen Vista-klanten op een laagdrempelige manier inzicht in welke energiebesparende maatregelen ze kunnen nemen om hun woning te verduurzamen. In enkele minuten kunnen ze op de website de HuisScan invullen. Deze scan geeft een overzicht van de te nemen energiebesparende maatregelen. En via de installateurzoeker vindt de klant gemakkelijk een installateur of bouwbedrijf uit de omgeving die de woningverbetering kan uitvoeren. Van Workum: “Onderzoek wijst uit dat de consument tijdens het adviesgesprek geïnformeerd wil worden over de mogelijkheden om de woning te verduurzamen. Adviseurs pakken dit heel verschillend op, van helemaal niet tot heel extreem. Vraag je klant een voor het adviesgesprek de HuisScan in te vullen, of doe dit samen tijdens het gesprek. Dan kun je direct kijken of de energiebesparende maatregelen meegefinancierd kunnen worden.”

Volgens Ooms wordt er nog te vaak gedacht vanuit de hypotheeklasten. “Neem je naast de courantheid en het wooncomfort de lagere woonlasten als uitgangspunt, dan zul je merken dat een gesprek over verduurzaming veel gemakkelijk verloopt. De klant kiest met zijn portemonnee. Daarom is het zo belangrijk dat de adviseur laat zien welke besparing er tegenover de investering staat. Wij komen dit jaar met nieuwe tools en opleidingen die het gesprek over verduurzaming laagdrempeliger maken voor de adviseur. Als geldverstrekker willen we een substantiële bijdrage leveren aan de vergroening van het hypotheek-advies.”

Het interview met Koen Ooms en Floor van Workum van Vista verscheen eerder in de HypoVak Beursspecial van InFinance.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.