Verzekeren.com vervangt provisie door vaste vergoeding

0

Vergelijkingssite Verzekeren.com, intermediair voor allrisk autoverzekeringen, zegt gehoor te geven aan de roep om actieve transparantie van de AFM en de Consumentenbond en breekt met het traditionele beloningsmodel. De provisie als percentage van de premie verdwijnt en wordt vervangen door een vaste servicevergoeding van 80 euro.

Directeur Jeroen Dietvorst: “Ongemerkt betalen autobezitters van jonge auto’s met een hoge cataloguswaarde hun assurantietussenpersoon vaak honderden euro’s per jaar meer aan servicekosten dan iemand met een goedkope auto die veel ouder is. Toch is de dienstverlening voor iedereen exact hetzelfde. Deze ongelijke verdeling van kosten wordt veroorzaakt door het beloningsmodel dat door de meeste intermediairs wordt toegepast. Voor elke autoverzekering zit in de premie die de klant betaalt een percentage van rond de 20% aan servicekosten. Hoe hoger de premie, hoe hoger de servicekosten. Dit zijn vaak verborgen kosten: pas als de consument daar expliciet om vraagt hoeven tussenpersonen openheid te geven over de hoogte van deze kosten en welke diensten ze daarvoor leveren.”

Direct writers

Hoge provisiebedragen drijven consumenten in de armen van direct writers, vindt Dietvorst. “Daar kunnen consumenten online, zonder tussenkomst van een intermediair, hun producten rechtstreeks bij de verzekeraar afsluiten. Zeker bij bezitters van luxe auto’s is het niet wenselijk om de verzekering zonder objectief advies in eigen beheer te nemen. Zo kent iedereen de vuistregel dat een auto na 5 à 6 jaar geen allriskverzekering meer waard is wel. Maar lang niet iedereen weet dat die regel vaak niet opgaat voor auto’s met een cataloguswaarde vanaf zo’n 50.000 euro en dat de gewenste verzekeringsdekking bij die auto’s van meer dan alleen de dagwaarde afhangt. Uit het feit dat zo’n 40% van de allriskverzekeringen in Nederland overbodig is, en een groot deel van de autobezitters dus oververzekerd is, blijkt dat niet iedereen in staat is zijn autoverzekering kloppend en actueel te houden. Wij willen met een vaste servicevergoeding, die niet premieafhankelijk is, voorkomen dat consumenten zich door onredelijk hoge provisies gedwongen voelen om over te stappen naar een direct writer, terwijl ze wel behoefte hebben aan persoonlijk advies.”

Persoonlijk advies

Dietvorst: “De toegevoegde waarde van een tussenpersoon voor verzekeringen zit hem in persoonlijk advies en bijstand. Dat zie je niet alleen terug in individuele adviezen, maar ook in bijstand bij schade en conflicten met de verzekeraar. Wij willen mensen met een hoog verzekerd risico niet wegjagen met hoge provisies, want juist bij die mensen kan een verkeerde keuze grote financiële gevolgen hebben en is advies op maat van grote waarde. Daarom kiezen we ervoor om met vaste kosten te werken.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.