De Jaarlijkse financiële schade van fietsdiefstal is opgelopen tot 600 miljoen euro. De oorzaak hiervoor ligt enerzijds in een toenemende populariteit van dure modellen en anderzijds werkt de stijgende waarde van tweewielers als een magneet op het georganiseerd dievengilde.
Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Fietsdiefstal in Nederland. Van fenomeen naar aanpak’ van Bureau Beke, dat is uitgevoerd in opdracht van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.). Het systeem van verzekeren zorgt volgens veel experts die de onderzoekers hebben gesproken voor een perverse prikkel. “Doordat een verzekeraar tot soms vijf jaar na aankoop de nieuwwaarde van een fiets vergoedt, worden consumenten te weinig gestimuleerd om de fiets bewuster vast te zetten en veiliger te stallen. Enkele verzekeraars geven zelfs aan dat het niet altijd meer mogelijk is om bepaalde fietsen te blijven verzekeren. Het verdienmodel staat onder druk, zeker nu fietsen steeds duurder worden.
We zien dat verzekeraars nu zelf ook nadenken over andere voorwaarden, die meer gaan lijken op het verzekeren van een bromfiets of auto, door bijvoorbeeld jaarpremies te gaan heffen. Net zoals bij private signalering van vermiste fietsen, speelt concurrentie de verzekeraars parten. Daardoor willen zij zich deels blijven onderscheiden met voor de consument gunstige verzekeringsvoorwaarden. Bij voorkeur wordt die gedachte bijgestuurd richting een vorm van beloningssysteem, waarbij een consument korting kan krijgen als hij bepaalde jaren diefstalvrij fietst of zijn fiets registreert.”
Te weinig prioriteit
Fietsdiefstal is volgens de onderzoekers de meest voorkomende vorm van vermogenscriminaliteit in Nederland, waarbij het in de bestrijding ervan ontbreekt aan een centrale regie vanuit de politiek. De onderzoekers spreken de verwachting uit dat verzekeraars en verhuurorganisaties hun verzekeringspremies zullen verhogen als de fietsdiefstal niet wordt ingeperkt.
Jeroen Snijders Blok, voorzitter van S.A.F.E.: “Het rapport van Bureau Beke toont ook aan dat consumenten hun fiets nog dikwijls niet goed op slot zetten, dat slachtoffers enkel nog aangifte doen van fietsdiefstal omdat de verzekering daarom vraagt, dat verhuurorganisaties als Swapfiets kampen met duizenden ‘vermiste’ fietsen, dat het verdienmodel van verzekeraars onder druk staat en dat Oost-Europese bendes grote aantallen dure fietsen stelen om deze in busjes vol de grens over te brengen. Hier bovenop komt nog eens dat de Nationale Politie ten tijde van het onderzoek bekend maakte geen prioriteit meer te geven aan fietsdiefstal.”
Bike jacking
Dieven gebruiken in sommige gevallen geweld tegen het slachtoffer om de fiets te stelen. Nu fietsen steeds duurder worden, zou dit volgens de onderzoekers een eerste indicatie kunnen zijn voor bike jacking. Fietseigenaren geven al vaker aan hun dure fiets te laten staan omdat ze bang zijn dat deze gestolen wordt.
Het onderzoeksrapport ‘Fietsdiefstal in Nederland. Van fenomeen naar aanpak’ is hier te downloaden op de website van Centrum Fietsdiefstal.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.