
Aegon, Nationale-Nederlanden en a.s.r. starten samen met de Nederlandse schuldhulproute een pilot waarin klanten, waarvan de verzekeraars vermoeden dat deze in de financiële problemen zitten, actief worden doorverwezen naar Geldfit.nl. De pilot start op 1 september.
Directeur Martin Suithoff van Geldfit is blij met het initiatief van de drie verzekeraars. “Het is onze taak om mensen eerder te helpen en naar de juiste hulpverlening door te verwijzen. Hoe eerder hoe beter. En verzekeraars kunnen in preventieve zin een belangrijke rol vervullen. Zij zijn goed in klantenbinding en risicosignalering en kunnen erger leed voorkomen door klanten in een vroeg stadium te wijzen op de schuldhulproute. Laten we wel wezen, het klinkt toch heel anders als een verzekeraar voorzichtig informeert of hij kan helpen als de premie niet wordt betaald dan wanneer de gemeente op de stoep staat: ik heb gehoord dat hier schulden zijn, mag ik even binnenkomen?”
Te laat hulp zoeken
Iemand die bijvoorbeeld uit geldnood zijn woonverzekering laat beëindigen, kan vervolgens over anderhalf jaar misschien ook de huur niet meer betalen, zegt Suithoff. “Daarom zijn we ook constant op zoek naar indicatoren, en naar organisaties die zich bij ons willen aansluiten. Hoe sneller we hulp kunnen bieden, hoe meer we de ‘schade’ kunnen beperken. De kloof tussen problemen hebben en hulp zoeken, duurt zes jaar. Het duurt met andere woorden zes jaar voordat mensen zich melden. Bovendien blijkt uit onderzoek (en ervaring) ook nog eens dat mensen zeven signalen nodig hebben voordat ze hulp zoeken.”
Dertien schuldeisers
Volgens Geldfit zitten in Nederland op dit moment zo’n 190.000 mensen in een traject van de schuldhulpverlening. Zij hebben te kampen met een gemiddelde schuld van 42.000 euro en dertien schuldeisers. Daarnaast zijn er zo’n 1,2 miljoen huishoudens die risicovolle tot problematische/ernstige geldproblemen hebben.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.